‘Kinderen hebben geen recht om te stemmen, maar hebben wel recht om mee te beslissen'
23 november 2023
‘Kinderen hebben geen recht om te stemmen, maar hebben wel recht om mee te beslissen’ Dit was de openingszin van een item bij ‘De dag van vandaag’ op 22 november. Op de school van Sjaak van Moorsel klopte deze zin gisteren niet. Hij nam zijn hele klas mee naar het stembureau om ze te laten zien hoe dat in zijn werk gaat, en richtte er daarna zelf ook eentje in op school.
22 november, de dag van de landelijke verkiezingen. In de twee groepen 5/6 zijn we met twee leerkrachten die in Boekel kunnen stemmen. En we gáán stemmen. Samen met vrijwilligster Hanny, die ook in Boekel woont. Maar niet alleen: we gaan samen met de bijna zestig kinderen uit deze twee klassen.
In de klassen wordt vooraf verteld hoe het in het stemlokaal in zijn werk gaat. Bij het stemlokaal verdelen we de groepen in drie groepjes. We gaan naar binnen. De kinderen lopen de het stemlokaal in. 'Kijk, daar is het stemhokje', hoor ik een kind zeggen.
Eén van de vier personen achter de tafel legt uit wat ze doen. Ik geef mijn paspoort aan de man. Hij controleert het paspoort met mijn stemkaart. Alles klopt, en dus krijg ik het hele grote stembiljet. Ik laat de kinderen zien hoeveel partijen er op het stembiljet staan en verdwijn met mijn rode potlood en het stembiljet in het stemhokje.
Een oude mevrouw met rollator komt ook het stembureau binnen. Zij wil zich identificeren met de PLUS-kaart. 'Mevrouw, deze is niet geldig', zegt de meneer achter de tafel. De kinderen snappen dit wel.
Nadat alle groepjes in het stembureau een kijkje hebben genomen wandelen we terug naar de klas. Maar we zijn nog niet klaar. Op het leerplein is een stembureau gemaakt. De stemhokjes, de stemkaarten, de rode potloden, de lijst met kinderen, alles ligt klaar. De kerstwerkgroep heeft namelijk bedacht om te gaan stemmen voor welk goede doel we ons gaan inzetten.
Terug in de klas geef ik informatie over de verschillende doelen. Ander klassen doen dit ook. Save the children, Unicef en War Child zijn de doelen waaruit de kinderen kunnen kiezen.
De kinderen pakken in groepjes van drie een chromebook om te kijken wat de verschillende organisaties willen. In de verschillende klassen duiken de kinderen in de informatie die over de organisaties te vinden is. Na de pauze is het moment van stemmen voor de groepen 5/6. Ze weten hoe het werkt: dat hebben ze gezien. Iedereen stemt.
Na school tellen we de stemmen. War Child wint met 55 % van de stemmen. Daar gaan we na Sinterklaas dus aan werken. Want de kinderen hebben gestemd. Wat dat betreft klopt de kop van deze blog niet helemaal. Stemmen, je moet het zien, je moet het voelen.
Sjaak van Moorsel is leerkracht op de Uilenspiegel in Boekel
Reacties