Een museum in een uur
20 oktober 2025
'Ruimte, tijd, criteria. Wij zetten deze drie elementen vaak in binnen ons onderwijs: waar werken we, hoeveel tijd krijgen we hiervoor en welke afspraken hebben we hierbij?' Vandaag heeft Sjaak van Moorsel een soort van uitdaging of het gaat lukken. Hij mag vandaag van kwart voor negen tot tien uur in de ochtend de twee groepen 6 van de combinatiegroepen 5/6 onder zijn hoede hebben. Hij wil proberen samen met de kinderen in deze tijd een breukenmuseum te bouwen.
‘Vandaag heb ik een uitdaging’, vertel ik. ‘Ik wil zo meteen een korte instructie geven over breuken optellen. Daarna gaan we naar het bos materialen zoeken om zelf breuken mee te maken. Jullie mogen eikels, blaadjes, dennennaalden en zo zoeken om breuken te maken. We gaan vervolgens terug naar school om te breuken te leggen. Om tien uur moeten we hiermee klaar zijn. Dan komen de groep 5 kinderen namelijk terug van het burgemeestersontbijt. Zij kunnen dan bij binnenkomst ons breukenmuseum bewonderen.’
De kinderen reageren enthousiast. Ook groep zes gaat er op uit. Na mijn instructie geef ik een voorbeeld hoe we een breuk kunnen maken met herfstmateriaal dat ik de vorige avond uit het bos heb gehaald. De opdracht is duidelijk.
Niemand buitensluiten
‘We mogen zelf groepjes maken van tweetallen. Hierbij wil dat er geen kinderen buiten de boot vallen. Iedereen telt mee.’ De groepjes zijn snel gemaakt. Niemand is buitengesloten.
Onderweg naar buiten zegt Siep, ‘Wow, ik wist niet dat breuken maken zo makkelijk is, en keileuk.’
De wandeling naar het bos is ongeveer vijf minuten. Daar aangekomen zeg ik: ‘Per tweetal heb ben we tien minuten de tijd om materialen te zoeken voor het maken van breuken. Bepaal vooraf welke materialen je daarvoor wilt gebruiken. Ieder groepje moet minimaal vijf breuken kunnen leggen.’
En zoef, daar gaan ze. Op zoek naar materialen. Halverwege geef ik aan dat we nog vijf minuten hebben. Iedereen is druk aan het verzamelen. Wanneer de totale tien minuten voorbij zijn geef ik het sein om bij elkaar te komen. We wandelen terug naar onze school.
In de klas geef ik aan dat de kinderen nog tot tien uur de tijd hebben om de breuken te leggen. Vol overgave zijn de groepjes bezig met het bedenken van breuken. Samen kijken we waar we de breuken neer kunnen leggen. Iets voor tien uur is ons museum klaar. Wij gaan met de kinderen van groep 6 in één lokaal fruit eten. En het andere lokaal… dat is het breukenmuseum. De kinderen van groep 5 komen terug van hun ontbijt en worden verrast met het museum. Alle kinderen van deze groep lopen een rondje door ons museum.
En dat allemaal in een dik uur tijd voor elkaar gekregen. Onze ruimte, tijd en criteria hebben daar erg bij geholpen.
Sjaak van Moorsel is leerkracht op de Uilenspiegel in Boekel
Reacties