Gratis e-book: Wat betekent het om vrij te zijn? En hoe kan onderwijs bijdragen aan een vitale democratie?
7 november 2017
Het is geen gewaagde uitspraak om te stellen dat de open, vrije democratie zoals we die al zo lang kennen onder druk staat. Er is sprake van verwarring over wat precies de democratische waarden zijn en wie die mag bepalen, binnen Nederland en ook wereldwijd. Het debat verhardt, waardoor tegenstellingen worden uitvergroot en er weinig ruimte lijkt te zijn voor nuance en het uithouden van verschillen. Dat het onderwijs hier een opdracht heeft, daarover zijn de meeste mensen het eens. Maar het wordt alweer lastiger als we willen vaststellen wat die opdracht dan precies zou zijn.
In de reeks e-books van ons jaarthema ‘Volwassenheid’ stonden we in de maand oktober 2017 stil bij het democratisch perspectief, omdat we denken dat het houvast kan geven bij de vraag hoe goed onderwijs kan bijdragen aan een vitale democratie. Een onderdeel in deze verkenning was de NIVOZ-onderwijsavond met Iliass El Hadioui - socioloog en als wetenschappelijk docent verbonden aan de opleiding Pedagogiek en Onderwijskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij verzorgde een lezing met als titel ‘Gelijke kansen in ‘superdiverse’ klassen. Over de gevoelige vraag naar de volwassenheid van een schoolcultuur.’ Daarnaast zijn er veel blogs en artikelen geweest vanuit praktijk en onderzoek, van leraren en schoolleiders, van binnen en buiten NIVOZ.
Vanaf 7 november 2017 is dit tweede e-book (64 pagina's) gratis te downloaden. Klik hier. NIVOZ houdt je graag op de hoogte van publicaties, activiteiten rondom hetzelfde thema. Met jouw e-mailadres is dat mogelijk.
Wij wensen je veel leesplezier!
E-book 1
Ook het eerste e-book is nog te verkrijgen. Daarin verkenden we volwassenheid vanuit een spiritueel perspectief. Klik hier voor de andere e-books.
Reacties