Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Podium

Leren door onderwijs te maken

Amber Walraven verzorgde met vo-docent Henk ter Haar op 7 november 2018 de tweede NIVOZ-onderwijsavond in de reeks rondom het jaarthema 'Spelen, leren, maken.' Walraven  is universitair docent aan de Radboud Docenten Academie, onder meer binnen de minor Creative Educational Design. Ter Haar is docent Nederlands in Arnhem en praktijkdeskundige binnen dezelfde minor. De titel: Leren door onderwijs te maken.

Het vertalen van de (academische) inhoud van je vak naar lessen voor VMBO 1, VWO 3 of HAVO 5 is een kwaliteit. In veel gevallen hebben methodes deze vertaling voor je gemaakt. Soms heb je zelf aanpassingen gedaan of enkele lessen of leerlijnen ontworpen. Toch is het vaak een ondergeschoven kindje: les- en curriculumontwerp. Terwijl systematisch nadenken over je lessen en ruimte nemen en geven veel kan opleveren.

Tijdens deze avond vertelden Amber Walraven en Henk ter Haar over hun ervaringen met onderwijsontwerp waarin vakinhoud naast innovatie en creativiteit een prominente rol inneemt. Ze vertelden onder andere over hun ervaringen met bachelorstudenten aan de Radboud Universiteit die samen met docenten uit het vo lessen ontwerpen en zo academische vakinhoud vertalen naar het vo.

Je vindt hier terug:

Amber Walraven (1980) is universitair docent aan de Radboud Docenten Academie. Zij is onder andere docent binnen de minor Creative Educational Design, waar zij samen met Henk ter Haar verantwoordelijk is voor het vak Educational Design.

“Als onderzoeker ben ik geïnteresseerd in zowel leerlingen als docenten en hoe zij het meeste uit leren en onderwijs kunnen halen. Wat is de rol van een leraar of een leerling, hoe beïnvloedt hun visie op het leren hun onderwijs en hun leren, wat is de rol van het curriculum? Hoe helpen we leerlingen en docenten om een blik op 'vandaag' te nemen en deze te gebruiken bij het vorm te geven van hun volgende les, cursus, project? Ik ben ervan overtuigd dat onderwijs continu in beweging is en we het steeds kunnen verbeteren door het stellen en beantwoorden van de juiste vragen. Ik heb een extra belangstelling voor de rol van ICT in dit hele proces.

Mijn onderzoek richt zich met name op het (samen met docenten) ontwerpen van ICT-rijke leeromgevingen en het meten van het effect daarvan. Het ICT aspect heeft niet alleen betrekking op het leren met behulp van ICT, maar ook op het leren omgaan mét ICT. Voorbeelden van dat eerste: gebruik van Ipads in het onderwijs, mobiel leren. Voorbeelden van het laatste: meten en verbeteren van informatievaardigheden van leerlingen op Internet. ICT in het onderwijs, en het ondersteunen van docenten hierbij vormt het grootste gedeelte van mijn onderzoek.”

Henk ter Haar is leraar Nederlands op de Scholengemeenschap Guido de Brès in Arnhem en tevens teamleider vmbo. Daarnaast is hij dus praktijkdeskundige bij de minor Creatief Educatief Ontwerp aan de Radboud Universiteit.

 

De foto's van deze Onderwijsavond

door Ted van Aanholt


De vijf NIVOZ-onderwijsavonden in 2018-2019 zijn:

3 oktober 2018: Rob Martens (en Marco Mout/Walhallab) - Spel als leermachine  - Uitverkocht
7 november 2018: Amber Walraven (en Henk ter Haar) - Leren door onderwijs te maken.
10 januari 2019: Ellen Klatter (en Ron Bormans) – Over de regels van het spel
14 maart 2019: Gijs Scholten van Aschat (en Janeke Wienk) – Voor magie in spel is samen nodig. (ICOON-theater, Vathorst College, Amersfoort) - Uitverkocht
12 juni 2019: René ten Bos en Henk Oosterling - Wat staat er op het spel en wat kunnen we ervan maken?

Naast een hoofdspreker is er ook gezocht naar een of meer co-sprekers. Achter de naam vindt u de link naar de betreffende avond.

Tickets

Een Onderwijsavond vindt opnieuw plaats in het sfeervolle theater Maitland (op die van Gijs Scholten van Aschat na) en de entreeprijs is 32,50 euro. 

Alle Onderwijsavonden beginnen om 19.30 uur. Vanaf 19.00 uur is er inloop mogelijk.
Wie tenminste vijf Onderwijsavonden aanwezig is – krijgt een aantekening van 10 register-uren in het lerarenregister.

Wilt u met een schoolteam komen, van acht of meer personen, dan vragen we u contact op te nemen met Jetty van der Grift; er is dan korting mogelijk. Via telefoonnummer 0343-556750 of [email protected]

De aanschaf van de tickets verloopt automatisch met een Ideal betaling. Na betaling ontvangt u ook een factuur. Wilt u een factuur met alle gegevens erop (om te gebruiken als declaratie bijv.), zorg er dan voor dat alle gegevens (NAW) bij je account zijn ingevuld.

 

Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief