Leren door onderwijs te maken
Amber Walraven verzorgde - met vo-docent Henk ter Haar - op 7 november 2018 de tweede NIVOZ-onderwijsavond in de reeks rondom het jaarthema 'Spelen, leren, maken.' Walraven is universitair docent aan de Radboud Docenten Academie, onder meer binnen de minor Creative Educational Design. Ter Haar is docent Nederlands in Arnhem en praktijkdeskundige binnen dezelfde minor. De titel: Leren door onderwijs te maken.
Het vertalen van de (academische) inhoud van je vak naar lessen voor VMBO 1, VWO 3 of HAVO 5 is een kwaliteit. In veel gevallen hebben methodes deze vertaling voor je gemaakt. Soms heb je zelf aanpassingen gedaan of enkele lessen of leerlijnen ontworpen. Toch is het vaak een ondergeschoven kindje: les- en curriculumontwerp. Terwijl systematisch nadenken over je lessen en ruimte nemen en geven veel kan opleveren.
Tijdens deze avond vertelden Amber Walraven en Henk ter Haar over hun ervaringen met onderwijsontwerp waarin vakinhoud naast innovatie en creativiteit een prominente rol inneemt. Ze vertelden onder andere over hun ervaringen met bachelorstudenten aan de Radboud Universiteit die samen met docenten uit het vo lessen ontwerpen en zo academische vakinhoud vertalen naar het vo.
Je vindt hier terug:
- een verslag van deze Onderwijsavond door Annonay Andersson
- een audio-opname van deze Onderwijsavond
- een reflectie op de avond door Luc Stevens
- een interview met Amber Walraven, vooraf door Joyce van den Bogaard
- foto's van de Onderwijsavond
Amber Walraven (1980) is universitair docent aan de Radboud Docenten Academie. Zij is onder andere docent binnen de minor Creative Educational Design, waar zij samen met Henk ter Haar verantwoordelijk is voor het vak Educational Design.
“Als onderzoeker ben ik geïnteresseerd in zowel leerlingen als docenten en hoe zij het meeste uit leren en onderwijs kunnen halen. Wat is de rol van een leraar of een leerling, hoe beïnvloedt hun visie op het leren hun onderwijs en hun leren, wat is de rol van het curriculum? Hoe helpen we leerlingen en docenten om een blik op 'vandaag' te nemen en deze te gebruiken bij het vorm te geven van hun volgende les, cursus, project? Ik ben ervan overtuigd dat onderwijs continu in beweging is en we het steeds kunnen verbeteren door het stellen en beantwoorden van de juiste vragen. Ik heb een extra belangstelling voor de rol van ICT in dit hele proces.
Mijn onderzoek richt zich met name op het (samen met docenten) ontwerpen van ICT-rijke leeromgevingen en het meten van het effect daarvan. Het ICT aspect heeft niet alleen betrekking op het leren met behulp van ICT, maar ook op het leren omgaan mét ICT. Voorbeelden van dat eerste: gebruik van Ipads in het onderwijs, mobiel leren. Voorbeelden van het laatste: meten en verbeteren van informatievaardigheden van leerlingen op Internet. ICT in het onderwijs, en het ondersteunen van docenten hierbij vormt het grootste gedeelte van mijn onderzoek.”
Henk ter Haar is leraar Nederlands op de Scholengemeenschap Guido de Brès in Arnhem en tevens teamleider vmbo. Daarnaast is hij dus praktijkdeskundige bij de minor Creatief Educatief Ontwerp aan de Radboud Universiteit.
Dit is de audio-opname van deze Onderwijsavond:
De foto's van deze Onderwijsavond
door Ted van Aanholt
De vijf NIVOZ-onderwijsavonden in 2018-2019 waren:
3 oktober 2018: Rob Martens en Marco Mout/Walhallab - Spel als leermachine
7 november 2018: Amber Walraven en Henk ter Haar - Leren door onderwijs te maken.
10 januari 2019: Ellen Klatter en Ron Bormans – Over de regels en het spel
14 maart 2019: Gijs Scholten van Aschat en Janeke Wienk – Voor magie in spel is samen nodig. (Theater De Speeldoos in Baarn)
12 juni 2019: René ten Bos en Henk Oosterling - Wat staat er op het spel en wat kunnen we ervan maken?
Achter de titel vind je de link naar een terugblik op de betreffende avond.
Delen: