In groep 4/5 praten over mindsets
19 december 2018
De mindsettheorie van Carol Dweck kan heel waardevol zijn in hoe kinderen over zichzelf en hun werkhouding denken. In groep 4/5 van de Uilenspiegel in Boekel wordt daarom een start gemaakt met het thema. Een les later blijkt muziek de ingang naar het thema. Sjaak van Moorsel vertelt.
Deze week heeft Rianne, mijn duo leerkracht, in de klas verteld over een ‘open mind’ (ook wel growth mindset genoemd) en ’fixed mind‘. We werken samen in een groep 4/5.
Rianne bespreekt met de kinderen hoe je kunt reageren wanneer iets niet lukt. Je kunt dan denken dan kan ik het niet. Je zou ook kunnen denken dan gaat het me NOOIT lukken. Er is dan niet veel ruimte meer in je hoofd. Of je denkt dan lukt het me NOG niet. Of: dan bedenk ik wat ik kan doen.
De kinderen begrijpen en voelen het verschil. De kinderen kunnen het ook koppelen aan de termen ’open mind’ en ’fixed mind’.
Ook op deze leeftijd.
Op maandag na school praat ik erover met Rianne. Tegelijkertijd ben ik bezig met de voorbereiding van het andere project in januari, waarin positief denken centraal staat. Tijdens mijn zoektocht kom ik het lied 'Mooi' van Marco Borsato tegen. Ik zoek thuis de akkoorden op en probeer het te spelen.
Het lied sluit heel mooi aan bij het gesprek wat Rianne met de kinderen had op vrijdag. Ik besluit niet te wachten en breng het lied nu al in. We moeten het ijzer smeden nu het nog heet is. Bij elke zin van het lied kunnen de kinderen feilloos aangeven of het een ’fixed mind’ is of een ’open mind’.
Hoe val je in slaap? Hoe begint je dag?
Open je je ogen met een traan of met een lach
en kijk je om je heen, en zie je dan de zon
Of zoek je achter alles naar de schaduw op de grond
Leef je voor geluk? Of sterf je van verdriet
En voelt dat als een keuze of heb jij die keuze niet
Het maakt niet echt iets uit, of dat de waarheid is of niet
Het is hoe jij het ziet
Het raakt Rianne en mij dat dit zo mooi samenvalt, haar verhaal en mijn lied.
Regelmatig zing ik het lied in de kring en zingen de kinderen mee. Zij die willen mogen het in januari met mij meezingen tijdens de jaaropening. Ook gedurende de dag kan ik het meteen inzetten.
Tijdens het werken heeft één van de kinderen even de bokkenpruik op. Ik laat het gaan, het mag er zijn. Na een tijdje loop ik naar het kind en is er ruimte voor gesprek.
Wanneer ik zijn gedrag koppel aan het lied en de twee woorden geeft de jongen haarfijn aan dat hij even op slot zat. ‘Fixed, dat is niet handig’, zegt hij. Zijn ogen stralen en hij gaat weer aan de slag.
Als ik dit de kinderen mee kan geven in het komende jaar ben ik heel tevreden. Wanneer ik kinderen kan laten denken in kansen en mogelijkheden ligt er een rijk leven voor hun in het verschiet.
En dat is wat ik ze wens. Voor vandaag, morgen en hun verdere leventje.
Sjaak van Moorsel is leerkracht op de Uilenspiegel in Boekel.
Meer lezen
Reacties
Elsemieke
Lees ook het boek: talent van morgen. Auteurs Bart Heuvingh en Marco van der Heide