Het is een lange en moeilijke reis naar een groei-mindset, geen 'quick fix'
2 december 2017
Onderzoeker Carol Dweck is in onderwijs- en opvoedingsland een heuse celebrity geworden met haar onderzoek naar mindsets. Het motto: 'prijs de inzet, niet de prestatie of persoon' is gemeengoed geworden. In een interview met The Atlantic, vertelt Dweck dat de theorie zoveel omvangrijker is dan het bekende motto en hoe je als opvoeder er zinvol mee aan de slag kunt.Eerder verscheen op hetkind al dit artikel over Dwecks mindsettheorie.
Het onderzoek van Dweck toont aan dat kinderen die een groei ('growth') mindset hebben, uitdagingen accepteren en ze zien als mogelijkheden om zich te ontwikkelen, omdat ze geloven dat hun vaardigheden/intelligentie kan groeien als gevolg van hun eigen inzet. Kinderen met een statische ('fixed') mindset daarentegen, geloven dat ze een onveranderlijke hoeveelheid talent hebben en daarom uitdagingen schuwen die zouden kunnen aantonen wat zij (nog) niet kunnen. Alleen geloven deze kinderen niet in dat 'nog'. Zij gaan ervan uit dat je iets óf wel kan, óf niet kan.
Dweck denkt dat haar theorie massaal aftrek vond bij opvoeders/leraren omdat zij en hun leerlingen moe waren van een prestatiecultuur waarin motivatie en liefde voor het leren verloren gingen. Zij waren dus enthousiast voor een theorie die weer energie in het leerproces zou kunnen brengen. Maar Dweck maakt zich zorgen dat haar theorie in alle enthousiasme soms gesimplificeerd wordt.
In een interview met The Atlantic (Engelstalig) van Christine Gross-Loh geeft Dweck een paar voorbeelden van hoe de theorie verkeerd wordt toegepast. Ze zegt dat leraren en ouders soms niet bereid zijn de langere, meer gecompliceerde weg te bewandelen om leerlingen succesvolle leerstrategieën aan te leren en dat haar theorie vaak wordt gereduceerd tot het advies dat men de inspanning moet aanmoedigen, niet het resultaat.
Dweck heeft - natuurlijk - ook veel mensen gezien die een diep begrip hebben voor de theorie en deze op een effectieve en geavanceerde manier hebben toegepast en gebruikt, maar zij heeft ook mensen ontmoet die het niet helemaal begrepen of vereenvoudigden op een manier die niet werkte. Daarover zegt zij:
'Vaak voelen we ons gefrustreerd of schieten we in de verdediging als wij kinderen zien die niet helemaal goed leren, omdat we denken dat het iets zegt over ons als opvoeders. Het kan dan verleidelijk zijn om te zeggen dat het kind een statische mindset heeft, zonder te begrijpen dat het onze verantwoordelijkheid is als opvoeders om een context te creëren waarin een groei mindset kan groeien en bloeien.'
Over 'valse' groei mindsets zegt ze het volgende:
'False growth mindset is saying you have a growth mindset when you don’t really have it or you don’t really understand [what it is]. It’s also false in the sense that nobody has a growth mindset in everything all the time. Everyone is a mixture of fixed and growth mindsets. You could have a predominant growth mindset in an area but there can still be things that trigger you into a fixed mindset trait. Something really challenging and outside your comfort zone can trigger it, or, if you encounter someone who is much better than you at something you pride yourself on, you can think “Oh, that person has ability, not me.” So I think we all, students and adults, have to look for our fixed-mindset triggers and understand when we are falling into that mindset.'
'I think a lot of what happened [with false growth mindset among educators] is that instead of taking this long and difficult journey, where you work on understanding your triggers, working with them, and over time being able to stay in a growth mindset more and more, many educators just said, “Oh yeah, I have a growth mindset” because either they know it’s the right mindset to have or they understood it in a way that made it seem easy.'
Lees hier het hele interview voor meer tips en nuanceringen van haar theorie.
Reacties