Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

‘Hij wil gewoon dat andere kinderen lief voor hem zijn, dat hij erbij hoort!’

7 november 2015

Thomas is een jongen van acht met een lichte lichamelijke beperking. Hij wil de dingen graag goed doen en lief zijn voor anderen, maar op school ontstaan toch regelmatig conflicten met andere kinderen. Thomas verliest het vertrouwen in zichzelf steeds meer. Onderwijsbegeleider Monique Aukema probeert hem in te laten zien wat zijn kwaliteiten zijn en nodigt zijn vader en leerkracht uit om daar wat over te zeggen.

geluksmomentjesAl enige tijd geef ik de individuele kindertraining “Blijmetmij!” bij mij aan de keukentafel, waarin ik werk aan het versterken van de kracht van kinderen. Door te kijken naar talenten/kwaliteiten van kinderen, op zoek te gaan naar wat ze graag anders zouden willen en daarbij te kijken naar wat hen belemmert om dat te bereiken.

Tijdens de begeleidingsmomenten zijn er regelmatig geluksmomentjes. Zo mocht ik laatst met Thomas (8 jaar) aan het werk, dit keer op een school in plaats van bij mij aan de keukentafel. Heel fijn, omdat op deze manier de leerkracht ook bij het proces betrokken wordt.
De reden dat ik gevraagd was om met hem aan de slag te gaan, was omdat hij in de loop van het vorige schooljaar steeds minder lekker in zijn vel kwam te zitten. Thomas heeft een lichte lichamelijke beperking en het lukte allemaal steeds minder goed op school. Daardoor had hij ook regelmatig conflicten met andere kinderen. Hij zat in een neerwaartse spiraal. Samen met een aantal andere dingen die in gang zijn gezet, zoals ambulante begeleiding en remedial teaching, was het ook belangrijk om Thomas sociaal-emotioneel te ondersteunen. Zo kwam ik in beeld. Toen ik hem voor het eerst zag, zag ik een open, spontaan jongetje, dat heel graag dingen goed widel doen, lief was voor anderen en goed en sterk wilde zijn. En ook zag ik de andere kant, namelijk dat hij teleurgesteld was dat dat allemaal niet zo goed lukte en dat kinderen hem daar soms mee plaagden. Hij wilde gewoon dat andere kinderen lief voor hem zijn, dat hij erbij hoort!

Tijdens een van de eerste sessies ben ik samen met Thomas op zoek gegaan naar welke kwaliteiten hij allemaal herkent bij zichzelf. Met behulp van de kaartjes van het kinderkwaliteitenspel had Thomas al aardig wat kwaliteiten van zichzelf gevonden, zoals nieuwsgierig, lef, kracht en ook behulpzaam, zacht en serieus. Terwijl wij samen bezig waren om deze op te schrijven, kwamen zijn vader en even later ook de leerkracht binnen. Zij mochten ook een aantal kaartjes uitzoeken met kwaliteiten die ze bij Thomas vonden passen. Allebei namen ze de tijd om zorgvuldig een aantal kaartjes uit te zoeken en daarna uit te leggen waarom ze die kwaliteiten hadden gekozen. Zijn vader zei bijvoorbeeld dat Thomas altijd zoveel belangstelling heeft voor andere mensen en dat hij heel open is en makkelijk contact maakt. En de leerkracht zei dat hij Thomas vriendelijk en zelfstandig vindt en hij gaf voorbeelden waaruit bleek dat dat zo was. Thomas werd er helemaal stil van. Hij luisterde aandachtig, werd er zichtbaar verlegen van en tegelijkertijd gingen zijn ogen steeds meer glimmen. Ik vroeg hem hoe het voelde om dit van zijn vader en zijn leerkracht te horen. ‘Fijn, ik ben helemaal warm van binnen!’, zei hij. En hiermee beschreef hij ook het gevoel dat ik als begeleider kreeg. Een mooi moment van verbinding tussen kind, vader én meester!

Monique Aukema werkt samen met ouders en scholen aan het versterken van kinderen via OntwikkelingsKracht.

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief