Henriëtte Albregts richt een nieuwe Agora-school op: ‘Ik wil niet in gevecht met het bestaande onderwijssysteem’
21 maart 2022
Na de zomer van 2022 zal Saga Driehuis starten, een school vanuit het Agora-concept. Henriëtte Albregts is de initiatiefnemer. Jan Jaap Hubeek en Annonay Andersson spreken haar in deze podcast, onder meer over haar pedagogisch leiderschap: ‘Ik wil niet in gevecht met het bestaande onderwijssysteem.’
Je kunt je abonneren op de NIVOZ-podcast via Spotify en Apple Podcasts. We publiceren ongeveer tweewekelijks. Je krijgt dan bij elke publicatie automatisch een melding. Dit is aflevering 53.
‘You must be the change you want to see in the world’ was altijd al het motto van Henriëtte. Dat begon met dingen zoals minder vlees eten, links stemmen. Maar na een periode van ziekte kwam ze op de vraag wat ze hier nou eigenlijk nog te doen had, in dit leven. De coronapandemie zette een spotlight op veel extreme uitingen, en gaf de laatste zet om dat soort extremen juist te voorkomen, om de school die ze in de regio miste, zelf te gaan opzetten.
Foto: Michel Bosch | Springtijfilm
Leiderschap
‘Ik neem dit leiderschap op mij’: Henriëtte moest gaan staan en de woorden uitspreken van Jan Fasen, de voorzitter van de Vereniging van Agora Onderwijs. ‘Agora ontwikkelt zich omdat mensen zoals jij het initiatief op zich nemen en het gaan dóen’, had hij gezegd. Dat Henriëtte geen leiding had gegeven in het onderwijs en tot dat moment docent Engels was, deed er verder niet toe.
Voor Henriëtte voelt het alsof veel dingen nu op z’n plek vallen, sinds ze bezig is met het oprichten van Saga Driehuis. Ze heeft, naast lesgeven, van alles gedaan. Ze was onder meer copywriter, kinderboekenschrijver en werkte in de werving en selectie. Creëren en het licht in mensen zien, dat zijn haar krachten. De verantwoordelijkheid die hoort bij haar rol past haar en voelt als vanzelfsprekend sinds ze zich zo nadrukkelijk uitsprak over haar leiderschap. Ze noemt zichzelf een generalist, en benadrukt ook dat haar rol vraagt om het goed stellen van prioriteiten en weten welke mensen je waarvoor moet benaderen. Specialisten betrekken bij specialistische kwesties.
Intentie
Het is voor Henriëtte heel belangrijk dat haar motief en gevoel zuiver zijn. ‘Je kan een probleem niet oplossen op dezelfde frequentie waarop het probleem bestaat, zei Albert Einstein. Als ik vanuit de frequenties woede en frustratie met het oude systeem bezig ben, dan ben ik eigenlijk nog binnen het bestaande systeem bezig.’
‘Noem het eenheidsbewustzijn’: Henriëtte is in alles wat ze rondom de school doet, steeds bewust vanuit welke intentie ze dat doet. Liefdevol, veilig, in verbinding: vanuit positieve emoties. Ze staat om het team heen, zodat zij hun werk optimaal kunnen doen, maar ze staat ook in contact met alle andere scholen, het bestuur en de ouders.
Saga Driehuis
‘Ik ben niet alleen oprichter, ik ben een start-up aan het runnen.’ Intakes, webmaster, secretaressewerk: op dit moment doet ze van alles, ondersteund door twee mensen bij het ontmoeten van potentiële leerlingen.
Wil het kind dit type onderwijs? En heeft het kind de vaardigheden in huis om dat met plezier te doen? Dat zijn de twee leidende vragen als een kind op intake komt, vertelt ze in deze podcast. ‘Kinderen hoeven niet zelfstandig te zijn, maar moeten het wel willen worden. Hetzelfde geldt voor structuur. Maar ook: hebben de ouders vertrouwen in het proces? Want je gaat samen op pad.’
Inzichtelijk maken voor ouders dat deze school richting een PTA gaat, de kwalificerende laag zichtbaar maken, houdt Henriëtte natuurlijk ook bezig. Daarnaast ook hoe ze haar team tot een groep kan maken, bijvoorbeeld door altijd met de hele school samen te lunchen. En, last but zeker not least, op het verlanglijstje staat dat Saga alle onderwijsniveaus aan gaat bieden in de toekomst. Maar eerst: op naar het eerste schooljaar, in augustus 2022!
Tekst: Annonay Andersson
Reacties
dr. R. Westra
In de medische wereld geldt de regel dat je voor het invoeren van een nieuwe behandeling twee zaken zeker moet weten: 1. Werkt deze behandeling? 2. Zijn er geen schadelijke bijwerkingen?
Ik begrijp niet dat deze regel in het onderwijs niet bestaat. Iedere "ziener" kan maar gewoon een school stichten.
Albert
Mooie zienswijze in de medische wereld, maar nieuwe medicijnen zullen toch ook eerst getest moeten worden vooraleer je weet of ze werken. Met uw zienswijze kunnen er nooit nieuwe medicijnen ontstaan. Daarnaast is dit niet 'gewoon' een school, maar is dit onderwijsconcept al op meerdere scholen in Nederland in werking, worden ze gemonitord en geholpen door universiteiten en zijn de eerste resultaten positief. Graag even onderzoek doen voor u ongefundeerde uitspraken doet.
dr. R. Westra
Nieuwe medicijnen worden inderdaad getest, in kleine setting met controlegroepen ernaast. Zo ontstaan nieuwe medicijnen en die worden getest door deskundig opgeleide onderzoekers. Dat is heel iets anders dan 'zieners' als mevrouw Albregts die zichzelf deskundig verklaren en meedelen dat ze ook verder geen interesse hebben in discussies, maar gewoon maar een school stichten. Dat er meerdere van deze scholen zijn is geen bewijs dat dit idee deugt, maar des te erger. De eerste resultaten zijn positief, dat is nu een uitspraak die ongefundeerd is. Waaruit blijkt dat dan, zijn die leerlingen langdurig gevolgd? Ik zou in dit geval ook niet spreken van een onderwijsconcept, maar van een niet goed doordachte verzameling elementen, die overigens niet origineel zijn, maar gebaseerd op een verkeerd begrip van originele denkers als b.v. Dewey en Korczak.
Bastiaan
Feitelijk zijn die patiënten dus ook de dupe als de medicijnen verkeerde bijwerkingen blijken te hebben. Ook deze scholen starten in kleine groepen. Controlegroepen in het onderwijs werken niet, het is al een absurde gedachte het geven van onderwijs te vergelijken met het testen van medicijnen. Verder geeft u uw mening, maar u heeft werkelijk geen idee waar u het over heeft. U werkt niet in het onderwijs, ik wel. Ik ben op een Agora school gaan kijken, heb met docenten/schoolleiders/leerlingen gesproken, heb wetenschappelijk onderbouwde onderzoeken gelezen van gerenommeerde universiteiten gelezen die het proces en de resultaten evalueren. Er werken docenten met jarenlange ervaring in het onderwijs, die werken met professionele leerlingvolgsystemen en de ontwikkeling van de leerlingen bijhouden in de breedste zin. Zullen er dingen niet goed gaan, natuurlijk, maar dat is overal het geval als er nieuwe zaken worden getest. Maar ik heb weinig kennis over de medische wereld en heb daar geen ongenuanceerde mening over. Doet u dat dan ook niet over het onderwijs.
Dr. R. Westra
Ik weet niet waar u op baseert dat ik niet in het onderwijs werk. Ik werk al 51 jaar in het onderwijs, waarvan 12 jaar in het VSO en 39 jaar in het regulier onderwijs. Daarnaast ben ik gepromoveerd op een didactische studie. Informeert u zich a.u.b.
eerst eens grondig vooraleer zo maar iets te beweren.
Willem Waterman
…en weer iemand die vol in de valkuil stapt. En de kinderen worden de dupe van dit ongefundeerde en onverantwoorde experiment.
btw: Einstein heeft dit nooit zo gezegd en het slaat zo ook nergens op. Lees het boek: ‘subtle is the lord’ van Abraham Pais eens voordat je quasi intelligent maar onjuist gaat quoten.