Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Over Nivoz

Ton van Rijn

docent NIVOZ

Ton van Rijn is docent en teambegeleider bij NIVOZ, die zich vooral bezighoudt met de vertaling van de (NIVOZ) pedagogiek naar de praktijk. Daarnaast is hij docent in de Coalitie voor leraren en maakt deel uit van het NIVOZ-sprekersbureau en is hij dus te boeken voor een inspirerende lezing, studiemiddag of workshop. Hieronder volgt een korte profielbeschrijving.

Als startende leerkracht kwam ik er vrij snel achter, dat waar ik in geloofde niet altijd mogelijk was zonder zelf het initiatief te nemen en dus werd ik al jong schoolleider. Omdat ik nog jong was en groen en omdat sport en verenigingsleven in mij zat opgesloten heb ik altijd vanuit en met hele teams vernieuwingstrajecten in de praktijk gebracht. Iedereen hoort erbij. Alle kinderen, alle leerkrachten en ook alle ouders. Het vroeg geleerde heb ik daarna nog in de praktijk gebracht in kleine en grote scholen en tenslotte ook met wetenschappers doorontwikkeld in mijn laatste baan als schoolleider van Wittering.nl, een zeer geslaagde vernieuwingsschool.

‘Ook in mijn huidige werk als begeleider van teams, als lid van de PLG van NIVOZ, en als coach van directeuren vanuit eigen ervaringen, blijven kinderen mijn motief en leraren de mensen die dit prachtige beroep op een goede en uitdagende manier mogen doen. Van mij wordt verteld dat ik kan inspireren zonder weg te lopen voor de soms harde en moeilijke praktijk. Ik ben ervan overtuigd dat daar waar leraren en schoolleiding en bestuurders samen leerbaar en leerbereid zijn er prachtige schoolontwikkelingen mogelijk zijn.

Wilt u Ton als spreker?

Beschikbaar voor:

  • Schoolinnovatie; nieuw op te zetten scholen en veranderingstrajecten
  • Lezingen
  • Workshops
  • Primair en voortgezet onderwijs

Onderwerpen:

  • Inspiratie: Onderwijs vanuit het kind
  • Relatie, competentie en autonomie
  • Schoolinnovatie
  • De rol van de schoolleider

Mijn drive

Mijn drive is en zal altijd blijven, dat elk kind goed onderwijs krijgt dat past bij zijn of haar mogelijkheden. Ik heb een zwak voor kinderen die het moeilijk hebben in het huidige op vergelijking gebaseerde onderwijs en daarom is mijn motto: 'Uitgaan van verschillen en alles doen voor elk kind!'

Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en laten we dat vooral zo houden. Zij verdienen volwassenen om zich heen, die hen steunen, waarderen om wie ze zijn en opvoeden daar waar nodig. Kinderen willen weten waar ze aan toe zijn en verdienen opvoeders die er zijn vanuit vertrouwen en verantwoordelijkheid.

Passend
Het onderwijs heeft als grote uitdaging om passend te zijn voor alle kinderen en hen gelijkwaardig te behandelen. Daar past geen vergelijkingssysteem bij waardoor kinderen worden afgerekend. Daar past een systeem bij waar kinderen leren en ervaren. Dat het uitdagend is om te leren en te presteren en waarbij discipline en hard werken en een hoop plezier hand in hand kunnen gaan.

Door eigen ervaringen als schoolleider van vier verschillende basisscholen en vooral door het opbouwen van scholen van niks tot bloeiende en goed presterende organisaties met een hoog normen en waardenpatroon ben ik gesterkt in een onvoorwaardelijk vertrouwen in kinderen. Dat vraagt open en deskundige leerkrachten, die naast de kinderen staan en waar elk kind op kan vertrouwen, dat zij de goede dingen doen. Een leraar doceert niet alleen kennis, maar is vooral een betrouwbare gids met oog voor elk kind!

Scholen met lef
Mijn huidige werk bestaat voornamelijk uit het begeleiden van schoolteams, die vanuit hun her-ijkte kijk op pedagogiek voor zichzelf en vooral voor de kinderen de praktijksituatie zo willen aanpassen dat de termen: Relatie, Autonomie en Competentie prettig gevulde begrippen worden, waar ouders, kinderen en leerkrachten blij van worden. Met teams kijken we hoe het wel kan. Hoe gek het eigenlijk ook klinkt, lef heb je nodig om waar je in gelooft ook te realiseren. De scholen die het doen hebben niet alleen goede resultaten op de kennisgebieden, maar scoren in de breedte op sociaal, pedagogisch en zelfbeeld van kinderen veel beter. Dat dit breed gewaardeerd gaat worden is een kwestie van tijd. Gewoon doorgaan is dan het parool!

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief