Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

De wijk als leeromgeving, #1: stichting Alle Ruimte, met Marieke Haandrikman

4 januari 2024

De wijk als leeromgeving. Zo heet de nieuwe podcastserie van NIVOZ, als kersverse medebewoner van de wijk Charlois in Rotterdam-Zuid. In de eerste aflevering komt Marieke Haandrikman aan het woord, initiatiefnemer van stichting Alle Ruimte. ‘We zijn begonnen met het idee om kinderen uit de schoolbanken te halen en hen naar die plekken te brengen waar kunstenaars wonen en werken, om daar mooie lessen te beleven.’

Je kunt je abonneren op de NIVOZ-podcast via Spotify en Apple Podcasts. We publiceren ongeveer tweewekelijks. Je krijgt dan bij elke publicatie automatisch een melding. Dit is aflevering 97.


Stichting Alle Ruimte laat kinderen en jongeren aan de slag gaan met vakmensen en kunstenaars in de wijk. De focus ligt op leren, ontdekken en maken. Met hoofd, hart en handen. ‘Alle Ruimte is ontstaan vanuit de kunstenaarsrijke gemeenschap die Oud-Charlois heeft en die vrij uitzonderlijk is,’ vertelt Marieke in deze NIVOZ-podcast. Ze heeft zelf jarenlang ervaring als docent en coördinator in kunst-, cultuur-, en yoga-onderwijs. Met Liesbeth Eshuis, die helaas twee jaar geleden overleed, ontstond in 2018 het eerste idee voor Alle Ruimte. Marieke vormt de ondersteunende brug tussen school en vakmensen. Deze persoonlijke begeleiding zorgt ervoor dat de lesprogramma's inhoudelijk en didactisch goed doordacht zijn.

Het gesprek met NIVOZ-redacteur Rob van der Poel vindt plaats bij WOLk, een van de twee plekken in de Wolphaertsstraat die de Bewonersvereniging W1555  bezit en waarvan ook Marieke al sinds 2007 deel uitmaakt. In de ruimte is een groep kleuters van de Islamitische basisschool Ibn-i Sina in de weer met een enorme rol tekenpapier en stiften. Robin Becker is de kunstenaar waar de kinderen vandaag mee optrekken en die met zijn expositie Notaties 21-26.07.23 direct mijn aandacht trekt. Op de vier witte wanden van WOLk is flink huisgehouden. ‘Het is een kakofonisch geheel geworden, ja. Alles zwart op wit. Elke keer als ik hier kom zie ik weer iets nieuws. De kinderen maken een eigen nieuw notenschrift. Hoe ziet een bepaald geluid eruit? Dat vertalen ze naar eigen beeld.’

Ook de Dr. A. van Voorthuysenschool uit de Wielewaal – een van de vele deelwijken in Charlois - is aangesloten in een programma, zo vertelt Marieke. De continuïteit van de lessen – het samen blijven optrekken, zowel met de kinderen als met de leerkrachten, de mensen in de wijk en de school - is daarin misschien wel het allerbelangrijkste en de grootste kracht. ‘Eigenlijk willen we iets ontwikkelen wat echt blijvend is op de school of in het curriculum van de kinderen. Dus dat je van groep één tot en met acht elk jaar op een plek in de wijk met een kunstenaar met andere verschillende kunstenaars kunst mag beleven. Zo worden het ook geen kunst- of knutsellesjes zeg maar, maar echt een vertaling van de eigen beroepspraktijk naar deze leerlingen toe.’

De programma’s van Alle Ruimte zorgen voor sociale cohesie in de wijk door verschillende groepen mensen met elkaar te verbinden. Hierdoor komt de buurt tot leven en wordt bijgedragen bij aan een stevige basis voor kinderen en jongeren in een leefbare wijk en dragen ze bij aan toekomstbestendig onderwijs. En voor de goede verstaander: Alle Ruimte blijft – zo geeft Marieke in deze podcast aan – natuurlijk altijd ook een relatief begrip. ‘We zijn continu bezig met randvoorwaarden scheppen om die ruimte te geven. Dus het gaat wel degelijk over roosters en over lesplannen. Maar we ontwikkelen wel samen die lesplannen. Wat willen we weten van elkaar voordat we met de lessen starten? Wat spreken we af? Het is niet zomaar natuurlijk. Nee. Maar binnen die ruimte is er alle ruimte.’

 

 

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief