De juf is ziek, burned out
27 november 2024
Bart Heeling kent een kleuterjuf die al dertig jaar met hart en ziel haar werk met kleuters doet. Ze ging met de tijd mee, genoot van haar werk en haar kleuters kwamen altijd met plezier naar school. Maar dan komt er een nieuwe directeur: “Leren in mijn team zijn breed inzetbaar”. Bart doet een pleidooi voor het respecteren van iemands kennis en kunde.
Ik ken een leerkracht die al ruim dertig jaar juf van de kleuters was. Het was haar passie, haar lust en haar leven, ze ádemde onderwijs, kwam in de ochtend als eerste op school en sloot regelmatig aan het einde van de dag de deur van het gebouw. En ze was met haar tijd meegegaan, want ze had Pinterest ontdekt, waarmee ze haar gevoel voor creativiteit volledig de ruimte kon geven. De juf volgde de nieuwste inzichten rond de ontwikkelingen van kleuters. Ze genoot van haar werk, het identificeerde haar tot wie ze ten diepste behoorde te zijn.
Haar kleuters kwamen al dertig jaar met evenveel plezier naar school.
Tot er een nieuwe directeur kwam. Interim. Zij besloot in het nieuwe schooljaar om de boel eens even flink op te schudden en ging schuiven in de formatie.
‘Roeren is goed tegen klontjes, het houdt de saus glad,’ sprak zij overtuigd. De kleuterjuf moest het jaar daarop naar groep 8.
‘Leraren in mijn team zijn breed inzetbaar. Niet te lang op één plek, want anders raak je vastgeroest.’
Drie maanden later werd de juf ziek, burned out. Ze is niet meer teruggekeerd in het onderwijs.
Wat deze directeur nog niet wist, is dat deze juf van roestvrij staal was gemaakt. Zij kon niet vastroesten. Maar ze is door deze beslissing als oud ijzer op de schroothoop beland.
Een oproep aan het gehele onderwijs; opleidingen en scholen. Laat mensen zoveel als mogelijk zélf eens een keuze maken waar hun specialiteit, kwaliteit, of voorkeur ligt. Tegen een strafrechtadvocaat wordt vast ook niet gezegd: ‘Eeh jij doet dit nu al zóveel jaren, jij gaat volgend jaar letselschades doen. Anders roest je vast!’
Zoals wij, de leraren, het beste vanuit kindperspectief kunnen kijken, zo zou een directeur vanuit leraarperspectief kunnen kijken, een bestuur vanuit directeurperspectief, etc. en zo door tot inspectie en minister.
Bekijk situaties eens vanuit het perspectief van de ander. Een perspectiefwisseling geeft zómaar een verfrissend beeld van de realiteit.
Dit blog is met toestemming overgenomen van de LinkedIn-pagina van Bart Heeling
Bart Heeling heeft in 2011 een master special educational needs als gedragsspecialist afgerond en werkt sinds enkele jaren als leerkracht in het speciaal onderwijs cluster 4.
Reacties