Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Podium

2 november Extern

Webinar Menselijkheid en digitalisering in het onderwijs

Digitale middelen zijn alomtegenwoordig, ook in het onderwijs. Ze verbinden, ondersteunen en nemen taken van de mens over. Dit roept vragen op als: Wat is een goede balans tussen mens en machine in het onderwijs? Welke aspecten van menselijkheid staan op het spel bij toenemende digitalisering? En hoe kunnen we menselijkheid juist versterken met behulp van technologie? Daarover gaat dit webinar.

Menselijkheid staat centraal in het onderwijs. Leerlingen en studenten ontwikkelen zich op school niet alleen voor een beroep, of als burger, maar als compleet mens. De menselijke relatie tussen leraar en leerling of student en tussen leerlingen en studenten onderling is cruciaal. 

Een chatbot staat altijd open voor een praatje. Maar kunnen leerlingen en studenten bij een mens te rade gaan als ze daar behoefte aan hebben? Slimme algoritmes bieden leerstof op niveau, maar zien het niet als een leerling of student zich minder goed voelt vandaag. Dashboards bieden overzicht en inzicht in de ontwikkeling van leerlingen en studenten, maar kunnen niet meer over hen vertellen dan dat wat uit de gegevens van die digitale systemen naar voren komt. Afstandsonderwijs brengt nieuwe mogelijkheden, maar maakt ook het gemis aan direct menselijk contact voelbaar. 

Menselijkheid vooropzetten bij digitalisering is een belangrijke maatschappelijke uitdaging, die ook voor het onderwijs van groot belang is. Maar wat is menselijkheid dan precies? Welke rol heeft menselijkheid in het onderwijs? En hoe kan digitalisering hier wel en niet een rol in vervullen? Over die vragen gaat dit webinar. 

Sprekers 

  • Anne Leijenaar, voorzitter van het college van bestuur bij CVO Zuid-West Fryslân.  
  • Dr. Mart Mojet, docent op de RSG Magister Alvinus in Sneek.
    Samen met hun collega’s ontwikkelen Leijenaar en Mojet een virtuele campus. Daarmee wordt voor kleine vakken onderwijs hybride aangeboden op de scholen voor voortgezet onderwijs in deze krimpregio. Zij vertellen hoe ze de menselijke interactie centraal zetten in een deels virtueel klaslokaal, waarbij meerdere groepen een les kunnen volgen. 
  • Duuk Baten, adviseur Responsible AI bij SURF. Hij zet zich in voor de ontwikkeling van AI die ten goede komt aan de menselijkheid, rechtvaardigheid en autonomie van studenten, docenten en onderwijsinstellingen in het hoger onderwijs. Baten zal reflecteren op de rol van menselijkheid bij gebruik van AI in het onderwijs. 
  • Siri Beerends, cultuursocioloog en werkzaam bij SETUP. Daarnaast doet ze promotieonderzoek aan de Universiteit Twente naar authenticiteit en de manier waarop kunstmatige intelligentie de afstand tussen mensen en machines verkleint.
  • Erwin Bomas, adviseur ethiek en digitalisering bij Kennisnet. Hij is auteur van de publicatie Menselijk digitaliseren die Kennisnet op 2 november lanceert. 
  • Remco Pijpers, strategisch adviseur bij Kennisnet voor de thema’s ethiek en digitale geletterdheid, is de moderator van dit webinar.  

Voor wie? 

  • Iedereen in het onderwijs die vanuit waarden wil digitaliseren – bij het vormgeven van onderwijs, het meedenken over de ontwikkeling van digitale middelen, het selecteren van digitale middelen of bij het maken van beleid. Zowel leraren, ict-coördinatoren, schoolleiders, beleidsmedewerkers als schoolbestuurders zijn dus welkom bij dit webinar.  
  • Aanbieders en ontwikkelaars van digitale middelen. 
  • Onderwijsadviseurs. 

Aanmelden

Meld u aan voor het webinar Menselijkheid en digitalisering in het onderwijs

Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief