Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Trek eens een kaartje ~ over het écht zien van kinderen

9 november 2017

Een bijzondere ontmoeting met een gepensioneerde schoolleider zette Wilma van Esch aan het denken over het echt zien van kinderen. Omdat we het druk hebben met registreren en organiseren, weten we soms nauwelijks iets te vertellen over de kinderen uit onze klas. Maar hoe zou je zoiets nu makkelijk kunnen veranderen? De schoolleider gaf Wilma een tip. Trek eens een kaartje!

Waaraan herken je een leerkracht in hart en nieren? Zijn het de ogen die gaan stralen als ze vertellen over hun praktijk en hun kinderen? Tijdens de lunch op een inspirerende conferentie ontmoetten we elkaar per toeval. Gewoon omdat er een tafel vrij was. ‘Ik ben allang met pensioen, maar kom nog steeds heel graag naar de conferentie’, vertelt hij me. ‘In de tijd dat ik schoolleider was vroeg ik de leerkrachten kaartjes te maken met de namen erop van ieder kind uit hun groep. In de vergadering vroeg ik hen dan bijvoorbeeld vijf kaartjes bij elkaar te trekken en alles te vertellen wat je van die betreffende kinderen weet aan elkaar te vertellen. En als dat erg weinig was, tja, dan wist je direct wat je te doen stond. Werk aan de winkel!’

We spreken over kinderen zien, écht zien. Over kinderen spreken, écht spreken. Hoe druk we het hebben met organiseren, registreren, structureren. En dus soms nauwelijks iets weten te vertellen over de kinderen met wie we dag in dag uit samenwerken. Gewoon omdat de toetsweek nog niet is geweest. Of omdat het er zoveel zijn. Of omdat ze pas een maand bij je in de klas zitten. Of omdat ze gewoon niet zo opvallen. Of omdat jij nooit hoeft te surveilleren, of gymlessen of beeldend te verzorgen, omdat dat niet op je werkdagen valt.

Ik vind het wel een mooie suggestie. Eén kaartje per kind, in je borstzak, in je handtas, ergens.  Met regelmaat trek je een kaartje, of laat je een ander een kaartje trekken. Of in plaats van WhatsApp te checken op het toilet, trek een kaartje. En mocht je te weinig verhaal hebben, dan weet je wat je te doen staat!

Wilma van Esch is ecologisch pedagoog. Sinds januari 2017 werkt ze als zzp-er: ze verzorgt lezingen, trainingen en begeleidt innovatieprocessen.

 

Reacties

2
Login of vul uw e-mailadres in.


Tonny Sijm
3 jaar en 5 maanden geleden

Ik schreef gedurende de dag veel van wat ik zag op mijn klembord: van hinkelen, zingen, vouwen, gesprekjes, spelletje tot het spel in de zandbak. 's Avonds zette ik de belangrijkste dingen die mij opgevallen waren in het observatiesysteem en daarna kwam de namenlijst tevoorschijn en liep ik alle kleuters even na: heb ik ze allemaal gezien vandaag en wat moet ik nog even noteren in het systeem. En...wat kan ik de volgende dag voor dit kind betekenen. Het gaf mij een goed gevoel dat ik alle kinderen altijd 'gezien' had, op wat voor manier dan ook. Een kind écht zien is zo belangrijk.

Login of vul uw e-mailadres in.


Peter te Riele
5 jaar en 3 maanden geleden

Ik ga vaak met kinderen in gesprek en teken hun mindmap. De betreffende leerkrachten zijn vaak verbaasd hoeveel je te weten kunt komen in 10 minuten. Groeten, Peter

Login of vul uw e-mailadres in.


Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief