Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Over Nivoz

Wilma van Esch

inspirator, schrijfster, het jonge kind

Wiklma van Esch was de voorbije jaren werkzaam als locatieleider van FHKE-pabo Veghel en directeur Pedagogiek van de KoreinGroep, thans Wij zijn Jong geheten. Sinds januari 2017 werkt ze als zzp-er en verzorgt Wilma lezingen, trainingen en begeleid innovatieprocessen. Onder meer voor NIVOZ. Ze maakt deel uit van het NIVOZ-sprekersbureau. Wilma is de 30 jaar ervoor werkzaam geweest als leerkracht op innovatieve scholen, intern begeleider, projectleider van het expertisecentrum ErvaringsGericht onderwijs, en eindredacteur van het tijdschrift Egoscoop. Ze laat zich inspireren door kinderen, mensen die leven en werken met passie, door de literatuur en de natuur.

Haar eigen verhaal:
Na de PA te hebben afgerond heb ik korte tijd in het onderwijs gewerkt, om al snel te concluderen dat ik in het onderwijssysteem niet gelukkig zou worden. Na allerlei omzwervingen en banen als bijvoorbeeld stewardess en directiesecretaresse op een reclamebureau ben ik toch weer in het onderwijs terecht gekomen. Op een school voor ErvaringsGericht Onderwijs. In de jaren als leerkracht en intern begeleider heb ik dit concept binnenstebuiten gekeerd, onderzocht, uitgeprobeerd. Voortdurend gevoed door de KU Leuven/CEGO die het concept steeds verder door ontwikkelden. Het kijken naar welbevinden, betrokkenheid en competentie in processen is een tweede natuur geworden.

Bij het expertisecentrum voor ErvaringsGericht Onderwijs is deze verdiepingsslag doorgegaan en deelden en groeiden we middels trajecten, innovatieve netwerken, studiereizen, kennisdeling en intervisies. Na 12 jaar (eind)redactie van het onderwijsblad Egoscoop en 8 jaar expertisecentrum heb ik de overstap gemaakt naar FHKE Pabo Veghel, waar ik als locatieleider een cultuuromslag en innovatieproces heb mogen leiden. In die tijd studeerde ik Ecologische Pedagogiek en de pabo was een heerlijke onderzoeksplek waar ik samen met collega’s en studenten op zoek ging naar ons moreel kompas. Ook het Opleiden-in-School proces samen met het werkveld was een rijke broedplaats om samen te groeien en elkaar te versterken.

In 2016 maakte ik de overstap naar een grote kinderopvangorganisatie waar ik een jaar lang als directeur Pedagogiek gewerkt heb aan een opdracht om de pedagogische visie stevig neer te zetten, te implementeren en zichtbaar uit te dragen. Inmiddels werk ik als zzp-er, maar ben ik nog steeds verbonden met een deel van de implementatie van het pedagogisch kompas van deze organisatie.

Actief onderzoeken en werken in de praktijk heb ik ook in Sint Maarten, Kenia en Zweden mogen doen. En recentelijk is er een prachtige verbinding met Roemenië gestart.

Veranderingen, transformaties fascineren me. De drijfveren van mensen, hun potenties, hun passies, hun blinde vlekken en rigide aannames. Ik houd van (zelf)relativering, van echtheid, van humor. En samen het onderzoek aangaan. Omdat we niets zeker weten, maar samen altijd verder komen.

Haar visie
Het huidige opvoedings- en onderwijsklimaat is flink veranderd in de afgelopen decennia. We willen meer en meer weten, etiketteren, diagnosticeren, plannen, organiseren, structureren. Professionals en ouders lijken steeds onzekerder te raken of ze het wel goed doen. Zij vinden schijnveiligheid in meetbare diagnoses en bevindingen en stappen af van hun intuïtieve weten en het hogere doel van opvoeding en onderwijs: kinderen stevig en weerbaar in de wereld zetten. Omdat de wereld onze kinderen hard nodig heeft, kinderen vol zelfvertrouwen, creativiteit, verbeeldingskracht en ondernemingszin.

Het spanningsveld tussen willen, weten, kunnen en doen fascineert mij. In gesprekken en werkprocessen met teams merk ik telkens weer dat verandering begint bij iemand die de eerste stap durft te zetten. Iemand die in de spiegel durft te kijken en zich afvraagt: wat breng ik eigenlijk teweeg aan de overkant? Draagt wat ik doe bij aan het steviger in de wereld zetten van kinderen of in geval van leiderschap, van mijn collega’s.

Ik werk graag met gepassioneerde mensen die houden van kinderen en van het leven. Die het gesprek met zichzelf en de ander aan durven gaan en stappen gaan zetten om hun praktijk beter en mooier te maken. Samen onderzoeken, onderbouwen en vooral samen durven en doen.

Wilma is beschikbaar voor:

  • artikelen
  • interviews
  • lezingen
  • workshops
  • inhoudelijk dagvoorzitter
  • opleidingstrajecten

Onderwerpen:

  • kinderopvang
  • primair onderwijs
  • hoger onderwijs
  • pedagogische tact
  • pedagogisch leiderschap
  • onderzoekend en ontwerpend leren
  • internationalisering

 

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief