Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Stap voor stap….. en samen

7 oktober 2020

Op De Nieuwste School willen ze zichzelf altijd verbeteren. Dit schooljaar gaan ze aan het werk met formatief handelen. Ze geven leerlingen inhoudelijke feedback op dat wat ze aan hun docenten laten zien. In onderwijsland zijn deze inzichten niet nieuw, maar het in praktijk brengen van deze inzichten is vooralsnog nog geen gewoonte, én ook moeilijk. Het vraagt veel van de experts en de mentoren. Rector Marieke van den Hurk vertelt hoe het voor hen is.

De Nieuwste School trekt een bepaald type medewerkers -experts en mentoren-  aan. Zonder te willen generaliseren want uiteraard is iedereen uniek, zou ik willen zeggen dat onze mentoren en experts zich kenmerken door een zeer hoge mate van leerlinggerichtheid en grote drive om elke keer weer het onderwijs te verbeteren.

Daarmee hebben we ook de ideale ingrediënten om een voortdurende schoolontwikkeling mogelijk te maken, om ervoor te zorgen dat de school als leergemeenschap ook voortdurend blijft leren.

Na de aftrap van de nieuw schoolplanperiode, aan het begin van dit schooljaar, is de vraag aan elke collega gesteld: “wat wordt jouw bijdrage?”

De reacties die daarop volgden zijn hartverwarmend. Ze geven allereerst aan dat er voor de ambitiethema’s een breed draagvlak is, maar ook dat veel collega’s een sterke drijfveer hebben om voortdurend te ontwikkelen. Dat ze veranderen zien als onderdeel van ontwikkeling, en dat ze willen veranderen om verder te komen.

De uitdaging is vooral om de samenhang te bewaken en te temporiseren, om in samenhang en in een gestaag maar gedegen tempo ontwikkelingen in gang te zetten. Niet te langzaam, maar ook niet te snel of te weinig doordacht.

We beginnen waar elke verandering in het onderwijs moet beginnen: bij de ontwikkeling van de leerling, in de dagelijkse praktijk van ons onderwijs. We gaan op kleine schaal verbeteringen invoeren en evalueren.  Vanuit een visie en in samenhang, dus niet gefragmenteerd over leergebieden of gereedschapsvakken, maar gericht op de leerling en diens ontwikkeling. Want die staat centraal.

Dit schooljaar gaan we in elk geval aan het werk met formatief handelen. We geven leerlingen inhoudelijke feedback op dat wat ze aan ons laten zien. Ze laten ons zien welke kennis ze verwerven, of ze deze kunnen toepassen in een bekende of misschien ook al wel in een nieuwe situatie en of ze inzicht hebben in meer of minder ingewikkelde problemen. Voor de leerling is het van belang om inzicht te krijgen in of hij de juiste dingen leert en of hij op de juiste manier leert. Wetende dat er niet één juiste manier is, maar dat dat ook weer nauw gerelateerd is aan de ontwikkeling van de leerling, geven we de feedback. Maar weten waar je staat is één. Dat is echter niet genoeg. Je moet óók weten waar je naartoe moet, en hóe je dat kunt doen. In de literatuur aangeduid met feedup en feedforward. Ook dát moeten en gaan we doen.

In onderwijsland zijn deze inzichten niet nieuw, maar het in praktijk brengen van deze inzichten is vooralsnog nog geen gewoonte, én ook moeilijk. Het vraagt veel van de experts en de mentoren. Daarom gaan we ermee aan de gang door goede voorbeelden en ervaringen met elkaar te delen en in samenwerking met elkaar en de leerlingen stap voor stap uit te proberen hoe we de laatsten het best kunnen helpen in hun ontwikkeling, zodat daaraan recht gedaan wordt!

Marieke van den Hurk is rector van De Nieuwste School in Tilburg

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties op uw reactie


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief