Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Radicaal onvoorwaardelijke aanpak

3 april 2018

'Fuck off!' zei één van de leerlingen een heel jaar lang als reactie op de vrolijke ochtendgroet van de directeur van Springwell school in het Verenigd Koninkrijk. Het deerde hem niet en hij bleef haar vrolijk groeten. Het meisje maakte thuis dagelijks geweld en drugsgebruik mee en wist niet hoe ze op de vriendelijkheid van de directeur moest reageren. Haar reactie had op andere scholen waarschijnlijk kunnen rekenen op straf en zelfs schorsing, maar niet op deze school. Springwell is een school die een radicaal vriendelijke aanpak heeft en staat voor onvoorwaardelijkheid, zo beschrijft Josh Halliday in zijn artikel op The Guardian: ‘We batter them with kindness’: schools that reject super-strict values. 

Op Springwell zitten ongeveer 100 kinderen, met een grote leeftijdsspreiding, tot 16 jaar, beschrijft Halliday. De meesten kampen met een breed scala aan sociale, psychische en emotionele problemen, zoals hechtingsproblemen en agressie. Veel van de kinderen komen uit 'gebroken gezinnen' en konden niet langer in het reguliere onderwijs terecht.  Maar het bijzondere aan de school is niet de populatie, maar de aanpak. Halliday schrijft daarover: 'Its teachers vow to approach every child with what they call “unconditional positive regard”.'

Over het betreffende 'Fuck off-meisje' schrijft hij het volgende: 'Instead of disciplining her, teachers paid the girl more positive attention in an attempt to understand the angst she was bringing from home. Within a year, she had stopped her morning outburst and got along with school staff.' Het onvoorwaardelijke betekent op Springwell niet alleen een vriendelijke aanpak, maar ook het bemoedigen/bevestigen van kinderen, ook voor kleine dingen, in plaats van het straffen van 'slecht' gedrag.

Het concept van 'unconditional positive regard' is terug te voeren naar de jaren vijftig, waar onder andere psycholoog Carl Rogers deze tactiek gebruike bij cliënten. Het komt erop neer dat mensen als gelijken worden behandelen, in plaats van voorwaarden te verbinden aan hun waarde, te zeggen dat ze alleen goed genoeg zijn als ze zich op een bepaalde manier gedragen of in een bepaald hokje passen.

Halliday beschrijft dat Springwell niet de enige school is die zich afwendt van een straffende aanpak: 'Mainstream schools are also finding success with this approach. At Passmores academy, best known for starring in Channel 4’s Educating Essex, Vic Goddard, the headteacher, says there is a commitment that no child will be left behind. In a system driven by exam results, Goddard says schools are increasingly at risk of abandoning the “naughty kid” as they focus all their attention on others.'

Lees hier meer.

Bron: Halliday, J. (2018). ‘We batter them with kindness’: schools that reject super-strict values. The Guardion online. Geraadpleegd op: 27 februari 2018.

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief