Purpose-driven learning in het hoger onderwijs
24 februari 2025
Steeds meer studenten kampen met psychologische druk en motivatieproblemen. Het onderwijs richt zich sterk op prestaties, maar biedt vaak te weinig ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en zingeving. Hoe zorgen we dat studenten niet alleen kennis opdoen, maar ook ontdekken wat hen echt drijft? Een mogelijke oplossing ligt in Meaning In Life (MIL), een benadering die studentwelzijn en motivatie versterkt door zingeving centraal te stellen. Dit artikel werd geschreven door Miriam Cents-Boonstra, Kris Holkenborg, Sóphie Verdegaal, Nitie Mardjan & Aldo van Duivenboden van Hogeschool Saxion.
Dit artikel belicht Purpose-driven learning (PDL) van Hogeschool Saxion, waar studenten hun talenten, valkuilen en ambities verkennen. Door onderwijs te verbinden met persoonlijke betekenis, ontstaat een krachtigere en inspirerende leeromgeving.
Inleiding
"De toenemende psychologische druk en de groeiende bezorgdheid over het welzijn van studenten (Dopmeijer et al., 2023) benadrukken de noodzaak om meer aandacht te besteden aan het vinden van betekenis en zingeving in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling (Biesta, 2021). Dit aspect speelt een cruciale rol in het bevorderen van hun welzijn en het verminderen van de druk (Frankl, 2006; Steger, 2012)." Het huidige onderwijssysteem bouwt echter voort op de maatschappelijke perspectieven van de jaren ’80 en daarvoor (Mintzberg, 1989, Tyack & Tobin, 1994). Het fabrieksmatige ‘productie’-denken uit die tijd wordt nog steeds gezien als middel om efficiëntie en kwaliteit te waarborgen. Dit is onder meer terug te zien in de groei van instellingen voor hoger onderwijs in de afgelopen decennia met 3328% (Van Heest, 2021). Het onderwijs en het leerproces worden doel-rationeel ingericht (Van den Berg, 2017). De huidige nadruk van het onderwijs op kwalificatie heeft echter een negatief effect op het welzijn van studenten en kan zorgen voor een hoge prestatiedruk, motivatieproblemen (Dopmeijer, 2023) en depressies (Duffy et al. 2019).
Huidige onderwijscurricula zijn mogelijk onvoldoende toegerust om antwoord te bieden op betekenisgeving van adolescenten. Allereerst moedigt het onderwijs vormen van 'perfectionisme' aan die adolescenten in gevaar brengen om 'te leven volgens standaarden' en goedkeuring van anderen te zoeken in plaats van adaptieve vormen te bevorderen (Curran & Hill, 2019). Ten tweede richten docenten zich meestal op de bestaande vaardigheden van de adolescenten (Nurra & Oyserman, 2018) in plaats van met adolescenten te bespreken wat ze willen worden en de competenties die ze moeten ontwikkelen voor hun gewenste rollen. Echter wanneer docenten adolescenten wel vragen naar wat ze belangrijk vinden en wat hun doel is in het leven, komt dit niet consequent aan bod op een manier die hen helpt weloverwogen keuzes te maken (Rojewski, 2005). Ten slotte toont onderzoek aan dat de ‘gemiddelde student’ niet bestaat, wat pleit voor een meer persoonlijke aanpak (Saqr et al., 2024). Kortom, aandacht en tijd voor unieke talenten, ambities en behoeften van studenten komen in de verdrukking in de huidige opvatting van goed onderwijs.
De zoektocht naar betekenis sluit aan bij de theorie van Meaning In Life (MIL) binnen de positieve psychologie, die stelt dat een gevoel van doelgerichtheid en persoonlijke waarden cruciaal is voor psychologisch welzijn en een vervuld leven (Seligman, 2011). Dit vraagt van onderwijsinstellingen om terug te gaan naar de kern van hun pedagogische opdracht (Biesta, 2021) door studenten te ondersteunen in het vormgeven van hun bijdrage aan de wereld (i.e., MIL). Om hier een antwoord op te vinden, zijn er initiatieven uitgevoerd om het MIL-gevoel van studenten te stimuleren bij Saxion Hogeschool in het Purpose-driven learning (PDL) project. In dit project beogen we leren te stimuleren voor en vanuit purpose, wat is te vertalen als ‘persoonlijke missie', of ‘diep innerlijk motief'. In dit artikel laten we aan de hand MIL zien hoe we binnen PDL de pedagogische opdracht concretiseren naar begeleiding aan studenten.
De pedagogische opdracht
De pedagogische opdracht die het onderwijs zichzelf zou moeten stellen gaat verder dan het bijbrengen van kennis en vaardigheden (kwalificatie). Studenten de wereld te laten ontmoeten (socialisatie) en zichzelf te ontmoeten in relatie tot de wereld (subjectificatie) zijn minstens zo belangrijk. Biesta (2021) stelt dat de drie doeldomeinen die de basis vormen voor goed onderwijs in balans moeten zijn. Kwalificatie verwijst naar leren op bepaalde inhoud en het voldoen aan vereisten voor een beroep. Onderwijs dat alleen gericht zou zijn op kwalificatie mist volgens Biesta de existentiële bedoeling van onderwijs waardoor onduidelijk blijft wat de student met die inhoudelijke verworvenheden gaat doen en waarom. Betekenis in het leven (Meaning in Life, MIL) wordt in dit verband als een veelbelovende aanpak beschouwd, omdat het studenten ondersteunt bij het vinden van intrinsieke redenen voor hun studie door betekenis te geven aan hun identiteit, richting te krijgen door doelen te ontwikkelen die ze in het leven willen bereiken en plannen uit te voeren om deze doelen te bereiken (Steger et al., 2021).
Uit onderzoek onder adolescenten blijkt dat MIL bijdraagt aan het welzijn van studenten (Barcaccia et al., 2023), verhoogde intrinsieke motivatie (Bailey & Philips, 2016) en verbeterde academische prestaties (Nurra & Oyserman, 2018). Jongeren die een hogere mate van MIL ervaren zijn eerder geneigd actie te ondernemen om hun doelen te verwezenlijken (Steger et al., 2021) en koppelen hun schoolwerk beter aan het maken van een betekenisvolle impact in de toekomst (Yeager & Budick, 2009). Daarnaast laten deze jongeren hogere niveaus van zelfacceptatie (Ryff, 1989), zelfwaardering (Kashdan & McKnight, 2013), coping-vaardigheden, subjectief welzijn en minder depressieve symptomen zien (Chen et al., 2019).
Onderzoek laat ook zien dat studenten worstelen met het vinden van ‘hun plek’ in de wereld. Veel studenten vinden het moeilijk een opleiding te kiezen en af te maken en zoeken nog naar de eigen diepere motieven (Lodewick & Cuppen, 2023). Onderzoek laat zien dat adolescenten mogelijk geen effectieve strategieën gebruiken om MIL te identificeren en te ervaren (Schippers & Ziegler, 2019). Er wordt daarom gepleit voor meer aandacht om jongeren binnen het onderwijs te ondersteunen in het vormgeven van MIL (Steger et al., 2021).
Binnen de positieve psychologie worden drie dimensies van Meaning in Life (MIL) onderscheiden: 1) Coherence, 2) Purpose en 3) Significance (Van Tongeren et al., 2018):
Coherence betreft het begrip van identiteit en de wereld om je heen, wat essentieel is voor reflectief en abstract denken in het onderwijs (Martela & Steger, 2023). Studenten leren omgaan met uitdagingen door patronen in hun gedrag en talenten te (h)erkennen, waardoor ze beter in staat zijn een samenhangend verhaal te ontwikkelen van hun leven en meer begrip te krijgen van henzelf (Steger et al., 2021).
Binnen PDL starten docenten vanuit de beginsituatie van studenten en helpen hen vanuit dat dat vertrekpunt verder te ontwikkelen. Dit gebeurt door middel van ervaringsleren en activerende werkvormen. De ervaringen uit het dagelijks leven in werk en privé en de ervaringen tijdens de PDL-sessies zelf, zijn het leermateriaal. Studenten stellen hun eigen leervraag op en delen deze met elkaar. We zien heel veel uiteenlopende leervragen, zoals een student die bang is om te presenteren en daar beter in wil worden of een studente met een achtergrond in misbruik met als leervraag: hoe geef ik dat een plek in mijn leven? De leervragen veranderen en verduidelijken ze gedurende het traject. Aan de hand van deze leervragen wordt zowel het verleden, heden als de toekomst beschouwd en verkrijgen studenten inzichten in eigen kernwaarden, patronen, eigenschappen, talenten en kwaliteiten.
Purpose verwijst naar intrinsieke, zelfovereenstemmende, toekomstgerichte doelen die richting geven aan iemands handelen (Martela & Steger, 2016). In het onderwijs is het belangrijk om studenten te begeleiden bij het formuleren van hun waarden en actieplannen, wat hen helpt hun persoonlijke ambities te ontwikkelen (Koshy & Mariano, 2011).
In PDL gaat het hierbij om het vormgeven van je eigen ambitie en het besef dat je hier zelf sturing aan kan geven. Aan de hand van de leervragen (zie Coherence) verkennen we met vragen en verrassende werkvormen verlangens van studenten, zoals ‘waar word je blij van?’, ‘waar krijg jij energie van?’, ‘wat zou je willen betekenen voor de mensen om je heen en de wereld?’ Het gaat hierbij om het formuleren van een solide intentie, het nadenken over stappen die je dichterbij kunnen brengen, en daadwerkelijk in actie komen. Stap voor stap uitproberen in plaats van een lineair stappenplan.
Significance houdt in dat mensen ervaren dat zij ertoe doen en het idee hebben een blijvende bijdrage te leveren (Martela & Steger, 2023). Het onderwijs kan dit bevorderen door studenten te laten reflecteren op de door hen gepercipieerde betekenisvolle ervaringen, hen de kans te geven bij te dragen aan zaken die zij belangrijk vinden en de waarde van persoonlijke capaciteiten te helpen onderkennen binnen een ondersteunende groep (Holkenborg, 2024).
Bij PDL is de groep de basis waar we vanuit werken, hierbinnen mag iedereen gehoord en gezien worden. Studenten delen zowel moeilijke momenten als successen; die worden samen gevierd. Hierdoor ervaren studenten dat ze niet alleen zijn in hun zoektocht en dat hulp vragen geen zwaktebod is, maar een belangrijke vaardigheid. De begeleiding van het individu vindt daarmee continu plaats met hulp van de hele groep, zowel vanuit de coaches als vanuit de medestudenten in de groep. Hiermee worden studenten uitgedaagd en dagen ze elkaar uit te experimenteren met nieuw (spannend) gedrag en evalueren ze hoe eigen capaciteiten van meerwaarde kunnen zijn zowel voor henzelf als voor de groep.
PDL in de praktijk: 3 casuïstieken en onderzoeksresultaten
Binnen Saxion Hogeschool geven we al vijftien jaar vorm aan PDL (Holterman-Nijenhuis et al., 2023; ’t Mannetje et al., 2016). Allereerst hebben we hiermee veel ervaring opgedaan binnen het Honours onderwijs, dat bedoeld is voor studenten die verbreding zoeken naast hun bachelorstudie. Honours onderwijs is toegankelijk voor studenten die in de eigen bachelorstudie tenminste nominaal meekomen en onderscheidend is omdat dit type onderwijs nadrukkelijk uitgaat van talent, affiniteit en behoeften. Een tweede voorbeeld van hoe PDL vorm krijgt binnen Saxion, is een extracurriculair keuzetraject, genaamd 'Keuzetraject voor jouw Authentieke Nieuwe Start' (KANS). KANS ondersteunt studenten die twijfelen over hun studie in hun zoektocht naar de voor hun juiste plek, zodat zij zelf de regie kunnen pakken over hun ontwikkeling en hier weer richting aan kunnen geven. KANS is in juli 2023 afgerond. Ten derde is er op basis van PDL binnen een economische opleiding een learning community gefaciliteerd. Gedurende acht dagdelen kwam deze learning community samen als onderdeel van een module over meervoudige waardecreatie. Meervoudige waardecreatie sluit aan bij de gedachte achter PDL. Dit concept benadrukt dat organisaties niet alleen streven naar financieel-economische waarde, maar bewust ook sociaal-maatschappelijke en ecologische waarde realiseren. De community omvatte twee coaches, zes studenten, een projectleider, negen à tien docenten en twee deelnemers uit het werkveld. Tijdens de PDL-bijeenkomsten werken deelnemers zowel aan individuele leerdoelen als aan een gezamenlijk leerdoel met betrekking tot een casus aangedragen door het werkveld. Op basis van onderzoek binnen Honours, KANS en de learning community hebben we drie belangrijke inzichten opgedaan:
- We zien overwegend positieve reacties binnen de projecten in Honours en KANS, zoals:
“KANS heeft mijn interesses en kwaliteiten laten zien. Niet alleen vanwege de coaches en bijeenkomsten, maar ook door de medestudenten die hebben deelgenomen. Verder heeft het mij inzichten gegeven over mijn toekomst via vertrouwelijke discussies die mij anders hebben laten denken over wat ik later wil.”
“Nieuwe perspectieven. Oefeningen om zelf te herhalen. Inzicht in wat het meest belangrijk voor mij is. Nieuwe wegen naar mijn doel ontdekt.”
De reacties in de derde casus waren zeer verschillend. Sommige deelnemers beschreven de leerlijn als zeer relevant en betekenisvol voor hun MIL, terwijl anderen weinig toegevoegde waarde zagen. Deze verscheidenheid is te zien bij zowel docenten als studenten. Een belangrijk verschil in de gevonden resultaten tussen Honours en KANS en de derde casus kan zijn dat de deelnemers in de eerste twee trajecten zichzelf hebben opgegeven terwijl de leerlijn in de derde casus onderdeel was van het curriculum. Hierbij werd ook aangegeven dat er ruimte nodig is om docenten en studenten waar nodig in kleinere stappen te laten wennen aan het onderwijs op basis van PDL, vanwege de sterke verschillen met de focus van het reguliere onderwijs.
- De implementatie van PDL vraagt om herziening van concepties over onderwijs.
De implementatie PDL is een complexe innovatie die aanpassingen van het huidige systeem vereist en nieuwe manieren van denken vraagt van alle betrokkenen (Snoek, 2004). Het verschil in beleving van het PDL-onderwijs wordt sterk beïnvloed door de mentale modellen van de deelnemers, inclusief docenten en hun opvattingen van hun pedagogisch opdracht. Uit onderzoek blijkt dat de afstemming van mentale modellen van betrokkenen in een lerend collectief cruciaal is voor de effectiviteit van teams (Akkerman et al., 2007). Coburn (2001) benoemt drie processen die deze afstemming bevorderen: 1) gezamenlijke ideeën construeren 2) keuzes maken over de toepassing van ideeën in de praktijk en 3) praktische details bespreken in relatie tot de context.
- Hiertoe moeten docenten beschikken over sterke coachende vaardigheden en inzicht in groepsdynamiek, zodat ze effectieve vragen kunnen stellen en de interacties in de groep kunnen begrijpen.
Het succes van een implementatie van PDL-onderwijs hangt af van de capaciteiten en acceptatie door de docent (Fullan & Pomfret, 1977). Het creëren van acceptatie is uitdagend, diepgaand en zeer individueel (Coburn, 2001; Waslander, 2007). Docenten zien PDL-interventies mogelijk niet meteen als compatibel met hun bestaande waarden, praktijken en overtuigingen over onderwijs (Fullan & Pomfret, 1977; Zhao et al., 2002). Coburn (2003) stelt dat hiertoe de overtuigingen, sociale interactienormen en pedagogische principes van docenten aangesproken dienen te worden om een blijvend effect te bereiken.
Met de opgedane inzichten zetten we bij Saxion Hogeschool verdere stappen in het integreren van PDL aan de hand van het ontwerp van een kerntaak in diverse onderwijsprogramma's, zoals een associate degree opleiding. Het toepassen van PDL in de praktijk biedt zowel kansen als uitdagingen, maar de positieve reacties van studenten en docenten tonen het potentieel om meer betekenis en waarde te creëren in het onderwijs. We delen graag onze ervaringen en staan open voor het uitwisselen van praktijkvoorbeelden en inzichten. Samen kunnen we leren en elkaar inspireren om onderwijs verder te verrijken; waar liggen kansen voor meer “meaning in life” in ons onderwijs? We kijken uit naar een waardevolle uitwisseling van ideeën en perspectieven om verder te bouwen aan betekenisvol en duurzaam onderwijs. Neem gerust contact met ons op om samen te verkennen hoe we deze ambitie kunnen realiseren.
Referenties
Akkerman, S., van den Bossche, P., Admiraal, W., Gijselaers, W. H., Segers, M. S. R., Simons, R. J., & Kirschner, P. A. (2007). Reconsidering group cognition: From conceptual confusion to a boundary area between cognitive and socio-cultural perspectives? Educational Research Review, 2, 39-63. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2007.02.001
Bailey, T. H., & Phillips, L. J. (2016). The influence of motivation and adaptation on students’ subjective well-being, meaning in life and academic performance. Higher education Research & Development, 35(2), 201–216. http://dx.doi.org/10.1080/07294360.2015.1087474
Barcaccia, B., Couyoumdjian, A., Di Consiglio, M., Papa, C., Cancellieri, U. G., & Cervin, M. (2023). Purpose in life as an asset for well-being and a protective factor against depression in adolescents. Frontiers in Psychology, 14, 1250279. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1250279
Biesta, G. (2021). World-Centred Education: A View for the Present. https://doi.org/10.4324/9781003098331
Chen, Y., Kim, E. S., Koh, H. K., Frazier, A. L., & VanderWeele, T. J. (2019). Sense of mission and subsequent health and well-being among young adults: An outcome-wide analysis. American Journal of Epidemiology, 188(4), 664-673. https://doi.org/10.1093/aje/kwz009
Coburn, Cynthia. (2001). Collective Sensemaking about Reading: How Teachers Mediate Reading Policy in Their Professional Communities. Educational Evaluation and Policy Analysis - EDUC EVAL POLICY ANAL. 23. 145-170. https:///doi.org/10.3102/01623737023002145
Curran, T., & Hill, A. P. (2019). Perfectionism is increasing over time: A meta-analysis of birth cohort differences from 1989 to 2016. Psychological Bulletin, 145(4), 410–429. https://doi.org/10.1037/bul0000138
Dopmeijer, Scheeren, Baar & Bremer (2023). Harder Better Faster Stronger – Een onderzoek naar risicofactoren en oplossingen voor prestatiedruk en stress van studenten in het hbo en wo. Trimbos
Duffy, M.E.,Twenge, J.M., Joiner, T.E., Trends in Mood and Anxiety Symptoms and Suicide-Related Outcomes Among U.S. Undergraduates, 2007–2018: Evidence From Two National Surveys, Journal of Adolescent Health, Volume 65, Issue 5, 2019, Pages 590-598, https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2019.04.033
Fullan, M., & Pomfret, A. (1977). Research on curriculum and instruction implementation. Review of Educational Research, 47(2), 335-397.
Frankl, V. E. (2006). Man's search for meaning: An introduction to logotherapy (4th ed.). Beacon Press. (Oorspronkelijk gepubliceerd 1946).
Holkenborg, K. (2024) On Purpose. Design Principles for Interventions that encourage Students’ sense of Meaning in Life in Higher Education.
Holterman-Nijenhuis, S.S.M, Scheper-Pullen, A.G., Eshuis, E.H., Visscher-Voerman, I., Lammers, M.T. (2021). Studentwaardering honoursonderwijs over vijf jaren: Een inspiratie voor het reguliere onderwijs. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 39(3/4), 45-59.
Kashdan, T. B., & McKnight, P. E. (2013). Commitment to a purpose in life: an antidote to the suffering by individuals with social anxiety disorder. Emotion, 13(6), 1150. https://doi.org/10.1037/a0033278
Koshy, S. I., & Mariano, J. M. (2011). Promoting youth purpose: A review of the literature. New directions for youth development, 2011(132), 13–29. https://doi.org/10.1002/yd.425
Lodewijk, J. & Cuppen, J. (2023). Uitval en Switch. In Van de Broek, A., Termorshuizen, T., & Cuppen, J., (Red.). Monitor Beleidsmaatregelen Hoger Onderwijs 2022-2023 (p. 169-202). Nijmegen, Netherlands: ResearchNed
Martela, F., & Steger, M. F. (2016). The three meanings of meaning in life: Distinguishing coherence, purpose, and significance. The Journal of Positive Psychology, 11(5), 531-545. http://dx.doi.org/10.1080/17439760.2015.1137623
Martela, F., & Steger, M. F. (2023). The role of significance relative to the other dimensions of meaning in life–an examination utilizing the three dimensional meaning in life scale (3DM). The Journal of Positive Psychology, 18(4), 606-626. https://doi.org/10.1080/17439760.2022.2070528
Mintzberg, H. (1989). The Structuring of Organizations. In: Asch, D., Bowman, C. (eds) Readings in Strategic Management. Palgrave, London. https://doi.org/10.1007/978-1-349-20317-8_23
Nurra, C., & Oyserman, D. (2018). From future self to current action: An identity-based motivation perspective. Self and identity, 17(3), 343–364. https://doi.org/10.1080/15298868.2017.1375003
Rojewski, J. W. (2005). Occupational Aspirations: Constructs, Meanings, and Application. In S. D. Brown & R. W. Lent (Eds.), Career development and counseling: Putting theory and research to work (pp. 131–154). John Wiley & Sons, Inc.
Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of personality and social psychology, 57(6), 1069.
Saqr, M., Cheng, R., López-Pernas, S., Beck, E.D. Idiographic artificial intelligence to explain students' self-regulation: Toward precision education, Learning and Individual Differences, Volume 114, 2024, 102499, ISSN 1041-6080, https://doi.org/10.1016/j.lindif.2024.102499
Schippers, M. C., & Ziegler, N. (2019). Life crafting as a way to find purpose and meaning in life. Frontiers in Psychology, 10, 2778. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02778
Seligman, M. E. P. (2011). Flourish: A Visionary New Understanding of Happiness and Well-Being. Free Press.
Snoek, M. (2004). Van veranderd worden naar zelf veranderen: veranderingsbekwaamheid als metacompetentie van leraren. (HVA Publicaties). Hogeschool van Amsterdam.
Steger, M. F. (2012). Experiencing meaning in life: Optimal functioning at the nexus of well-being, psychopathology, and spirituality. In P. T. P. Wong (Ed.), The human quest for meaning: Theories, research, and applications (2nd ed., pp. 165–184). Routledge/Taylor & Francis Group.
Steger, M. F., O’Donnell, M. B., & Morse, J. L. (2021). Helping students find their way to meaning: Meaning and purpose in education. In M. L. Kern & M. L. Wehmeyer (Eds.), The Palgrave Handbook of Positive Education (pp. 551–579). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-64537-3
’t Mannetje, J., Truien, K., Gellevij, M. (2016). Een zoektocht naar kenmerken van honoursonderwijs die reflectief leren in en de waardering van honoursonderwijs beïnvloeden,Tijdschrift voor hoger onderwijs, 34(3), 58-77.
Tyack, D., & Tobin, W. (1994). The “Grammar” of Schooling: Why Has It Been So Hard to Change? American Educational Research Journal, 31(3), 453–479. https://doi.org/10.2307/1163222
Van den Berg, D. (2017). I'm not lovin’ it: Het hoger onderwijs als McDonald's. Kennisland. https://ap.lc/mCANP
Van Heest, F. (2021, 3 februari). “Schokkend hoe groot hogescholen zijn geworden”: GroenLinks wil discussie over fusies. Scienceguide. https://ap.lc/SiXfb
Van Tongeren, D. R., DeWall, C. N., Green, J. D., Cairo, A. H., Davis, D. E., & Hook, J. N. (2018). Selfregulation facilitates meaning in life. Review of General Psychology, 22(1), 95–106. https://doi.org/10.1037/gpr0000121
Waslander, S. (2007). Leren over innoveren [Learning about innovation]. Overzichtsstudie van wetenschappelijk onderzoek naar duurzaam vernieuwen in het voortgezet onderwijs [Review of academic research on enduring innovation in secondary education]. https://sietskewaslander.nl/media/baym0z5c/waslander-2007-leren-over-innoveren.pdf
Yeager, D. S., Bundick, M. J., & Johnson, R. (2012). The role of future work goal motives in adolescent identity development: A longitudinal mixed-methods investigation. Contemporary Educational Psychology, 37(3), 206–217. https://doi.org/10.1177/0743558409336749
Zhao, Y., Pugh, K., Sheldon, S., & Byers, J. L. (2002). Conditions for classroom technology innovations. Teachers College Record, 104(3), 482-515. https://doi.org/10.1111/1467-9620.00170
Reacties