Pedagogisch Leiderschap
8 mei 2021
'Leiderschap wordt pedagogisch leiderschap als het de verantwoordelijkheid neemt voor de ontwikkeling, vorming en opvoeding van jonge mensen en voor hen beslissingen neemt', stelt Luc Stevens. Hij gaat verder: 'De meeste schoolleiders doen dat, maar worden geconfronteerd met een complexe taak, die veel van hun professionele en persoonlijke kwaliteiten vraagt en waar zij meer dan eens alleen voor staan. Het traject Pedagogisch Leiderschap biedt hier het nodige inzicht en de nodige ondersteuning.'
Na een traject Pedagogisch Leiderschap zei een deelnemer:
'Het heeft mij inzicht gegeven in wat de wezenlijke zaken zijn in mijn werk en onze school, en mij geïnspireerd en vertrouwen gegeven. Het is erg prettig en voor mij noodzakelijk om stil te staan bij de bedoeling van mijn/ons werk. Dat ik mijn werk kan koppelen aan onze visie en van daaruit met meer houvast en overtuiging leerlingen en collega's kan begeleiden' - Ingeborg Nietzman
Het traject gaat uit van drie functies van pedagogisch leiderschap:
- De schoolleider als vertegenwoordiger van de pedagogische opdracht van de school en het pedagogisch kompas
- De schoolleider als stimulator van de professionele en persoonlijke ontwikkeling van zijn leraren
- De schoolleider als eindverantwoordelijke voor de taken van de school.
Een oud-deelnemer van het traject vertelt:
'Ik heb door Pedagogisch Leiderschap mijn innerlijk kompas verstevigd. Het is een persoonlijk ontwikkelingstraject. Intensief en waardevol. In het proces waar ik in zat betrof dat het maken van keuzes over het verder gaan met bepaalde teamleden of niet. Een grote beslissing. Het moment dat mij erg bijstaat is dat ik vanuit mijn ‘toekomstige ik’ mezelf een opdracht stelde in het hier en nu. Erg confronterend, maar goed. Tijdens mijn presentatie kwam de ontlading' - Inge Westerveld
Scholen die zich als succesvolle scholen onderscheiden hebben meestal een krachtig pedagogisch kompas, vertegenwoordigd door de schoolleider, alsook een pedagogisch klimaat van vertrouwen en betrokkenheid, zo toont onderzoek aan. De betrokken schoolleiders tonen zich onafhankelijk, zijn realistisch en ambitieus tegelijk met hun leraren en leerlingen, tonen actief respect voor hen, geven ruimte, zijn steunbron en slagen er in om van hun school een echte gemeenschap te maken. Opmerkelijk is dat schoolleiders die eenmaal deze weg van pedagogische betrokkenheid met hun leraren en leerlingen zijn ingeslagen zich als vanzelf minder druk maken om bureaucratische en bestuurlijke aangelegenheden, om de papierwinkel en alles wat opgeleverd moet worden. Dat is minder belangrijk geworden dan de zorg voor zijn leraren en leerlingen.
'Tijdens het traject kregen we de opdracht om de school in te gaan en dan met name te gaan praten met leerlingen. Als schoolleider trap je vaak in de valkuil dat je juist die momenten laat wegdrukken door andere werkzaamheden. Als je leerlingen belangrijk maakt, echt naar ze luistert en contact maakt, dan levert dat voor jezelf (en de school) heel veel op. Die ervaring heeft er toe geleid dat ik me bewust ben van dat effect en regelmatig de school in ga' - Albert-Jan Vonk
Luc Stevens is oprichter van NIVOZ en emeritus hoogleraar orthopedagogiek van de Universiteit Utrecht.
Voor meer inhoudelijke informatie over het traject kunt u contact zoeken met stichting NIVOZ, Tjitske Bergsma, 010-3225450 of met onze backoffice, via [email protected] of 0343-556750.
Voor de eerste inhoudelijke vragen over incompany-trajecten kun je contact opnemen met Tjitske Bergsma, Teamleider Opleidingen via mail [email protected]. Per traject wordt vooraf, op basis van een overeengekomen construct, een offerte gemaakt. Afhankelijk van de wensen van de opdrachtgever kunnen afspraken worden gemaakt over de organisatie van de bijeenkomsten.
Door: Luc Stevens,oprichter NIVOZ en hoogleraar orthopedagogiek
Reacties