Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

‘Juf, hoe denkt u over onze generatie?’

24 mei 2018

Het is een grote vraag voor een klein meisje: ‘Juf, hoe denkt u over onze generatie?’ Malika is negen jaar oud en stelt de vraag aan Elly de Jong, haar leerkracht. Die moet er even over nadenken, maar weet al vrij snel wat voor haar het antwoord moet zijn. Ze heeft echter ook een wedervraag: hoe komt Malika op deze vraag?

‘Juf, hoe denkt u over onze generatie?’ Malika, een meisje van negen uit mijn groep 5, is nog even blijven hangen na schooltijd en stelt mij deze vraag. Ik moet er over nadenken en vertel dat ik blij ben met de mensen die het nú doen, de mensen van rond de 25. ‘Jij zult ze al wel oud vinden, maar daarvóór was er een tijd dat mensen uiterlijkheden belangrijk vonden; een duur huis, mooie kleren en spullen. Ik zie nu jonge mensen die creatief nadenken en kansen zien in dingen delen, plannen maken voor buurtmoestuinen, nadenken over met elkaar aan de slag gaan op nieuwe manieren. En jouw generatie, de komende generatie mensen die het zal gaan doen… Ik vind het mooi dat jullie op school ruimte krijgen. Dat je kunt meedenken over hoe we de dingen willen doen in de klas. Nadenken over wat we nodig hebben om samen te groeien. Dat jullie nieuwsgierig zijn en wilt onderzoeken. Ja, dát vind ik mooi; jullie krijgen ruimte en pákken die ruimte ook.’

‘Maar waar komt je vraag vandaan, Malika?’
‘Mijn broer wilde heel lang niet leren, hij is nu 25 en hij vindt het nu pas belangrijk en leuk om te leren. En toen ik vanmorgen naar school liep dacht ik erover na, over hoe het zou zijn als ik volwassen ben en of alles dan gedaan wordt door robots. Toen bedacht ik dat ik deze vraag aan u wilde stellen. U heeft al zóveel generaties gezien!’
‘Ja, robots kunnen voor ons dingen wel makkelijk maken, maar het is wel belangrijk dat wij zelf blijven nadenken, anders worden zij ons de baas! Juist daarom ben ik blij dat jullie zelf willen ontdekken en plannen maken en nieuwsgierig  zijn. Ik denk dat dat zo belangrijk is!’

En dan praten we door elkaar en bedoelen allebei hetzelfde als Malika zegt: ‘Als robots teveel doen word je maar dik en lui!’ en voegt eraan toe dat je IQ dan ook lui wordt, wat ik graag bevestig.

Elly de Jong is leerkracht op OBS De Roos in Amsterdam.

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief