Hogere-orde denkvaardigheden: 'Als kinderen analytisch, kritisch en creatief denken, kunnen ze elke inhoud toepassen'
20 juni 2017
Slimme leerlingen uitdagen, hoe doe je dat? Op de Tweede Amstelveense Montessorischool doen ze dat niet door extra vakken aan te bieden, maar door de leerlingen een andere manier van denken aan te leren. Zogenaamde 'hogere-orde denkvaardigheden' die gericht zijn op analyseren, evalueren en creëren. Floor de Jonge die lesgeeft aan deze 'plusklas', merkt dat de kinderen het leuk, maar ook moeilijk vinden om zo te werken. 'De kinderen zijn zo gericht op het beantwoorden van vragen, dat het bedenken van vragen iets heel nieuws is.' Bekijk hieronder het filmpje van Leraar24 van deze klas.Het meeste onderwijs bestaat uit ‘lagere-orde denken’: onthouden, begrijpen en toepassen. Dat is nodig, maar vaak blijft het hierbij. Hoe kun je als leraar meer aandacht besteden aan analyseren, evalueren en creëren , de ‘hogere-orde denkvaardigheden’?
‘We laten leerlingen vragen beantwoorden, maar zinvoller is het om hen vragen te laten verzinnen’ vindt Minka Dumont, lerares van een Plusklas in Amstelveen. Op de Tweede Amstelveense Montessorischool komen hoogbegaafde leerlingen één ochtend in de week bij elkaar voor een speciaal programma. Tijdens deze ochtenden besteden de leraren zoveel mogelijk aandacht aan hogere-orde denkvaardigheden.
Video: Slimme kinderen uitdagen
Reacties