Goed onderwijs aan het jonge kind: werkelijkheidsnabijheid en spel als voertuig
24 mei 2023
Docent pedagogiek Natasja de Kroon is op een zoektocht naar scholen die het anders doen. Zij werd uitgenodigd door Iepie Hoekstra om een ochtendje mee te kijken op Route 0513 in Heerenveen. Iepie zit met een paar jonge NT2-leerlingen in een speellokaal en gaat aan de slag met materialen om ze de taal bij te brengen, terwijl Natasja meekijkt.
Je hoeft niet altijd ver weg te gaan om inspirerende scholen te vinden. Een school zonder muren waarin er ruimte is om te spelen, te leren en te ontdekken. Ondanks de ontbrekende muren heerst er rust. Ik zie ontspannen kinderen en leerkrachten.
Het werken met het digikeuzebord ondersteunt de leerkrachten bij het volgen van de (ontwikkeling van) kinderen. Tijdens mijn bezoek gaat juf Iepie met een paar NT2-leerlingen naar het speellokaal. De ruimte is al voorbereid en juf Iepie zelf ook. Aan de hand van concrete materialen vertelt ze een verhaal. De kinderen worden betrokken in het verhaal.
Het is het verhaal van twee kinderen uit de groep die terug zijn gekomen van hun vakantie uit Irak. Dat bedoelen we dus met werkelijkheidsnabijheid. Iedereen leeft volop mee terwijl er ogenschijnlijk terloops nieuwe woorden aan bod komen, zoals “bagage”. In de bagage zitten allemaal v-woorden. Zonder dat ze het door hebben zijn de kinderen keihard aan het werk. Ze leren nieuwe woorden, zijn aan het tellen en optimaal betrokken. Gelukkig voor hen heeft juf Iepie het wel door en is er elke keer even tijd om te spelen.
In het lokaal ligt een circuitje klaar waar de kinderen lekker kunnen spelen, helemaal in het teken van het thema boerderij. Op de matten kunnen ze net als varkens rollen in de modder. Er is een konijnenhol om in te kruipen en een parcours om als paard overheen te springen. Na het spelen is het tijd om de dieren te voeren. Aan de hand van de instructies van de boer en concrete materialen krijgt elk dier wat hij nodig heeft. Tot slot lopen de kinderen samen een parcours langs allemaal v-woorden. Een jongetje herkent de vuurtoren van zijn vakantie naar Vlieland. Vol trots vertelt hij over de reis met de boot en de bus. Nog een keer mogen de kinderen spelen. Tikkertje, omdat ze daar al zoveel zin in hebben. Daarna lopen ze rustig terug naar de groep. Na het fruit is er alle tijd om verder te gaan met het thema boerderij. In alle hoeken is het thema zichtbaar. Wat mij betreft een prachtig voorbeeld van goed onderwijs aan het jonge kind!
Natasja de Kroon is docente Pedagogiek aan de PABO.
Reacties