Tamir Herzberg
Schoolwaardenkompas, docent vo, teamontwikkelaar
Tamir Herzberg (1855) is leraar, mentor, trainer en ontwikkelaar van het Schoolwaardenkompas. Hij begeleidt leerlingen, docenten en schoolleiders in het stellen van hun eigen vragen en het vinden van hun eigen, bij hen passende antwoorden.
Uit de bouw in het onderwijs gekomen, heeft hij gezocht naar de diepere drijfveren van allen die daar hun tijd doorbrengen: in hoeverre is er bewustzijn van een doel? En wiens doel is dat dan? Op welk niveau wordt er werkelijk nagedacht over het doel van onderwijs?
Toen hij als relatief buitenstaander begon aan zijn eerste onderwijsbaan, op een LBO-school, viel het hem op hoe sterk de focus lag op het onderwijzen, en hoe weinig er werd nagedacht over wat de leerlingen komen doen: leren. Nooit vergeten woorden van een leerling: “Wat is het verschil tussen een school en een gevangenis? In de gevangenis weet je tenminste nog waarvoor je er zit.”
Motivatie is de bril waardoor hij dingen probeert te zien en te begrijpen. In het onderwijs ziet hij, vanaf die eerste dag, een verwarring tussen volgzaamheid en zelfsturing, tussen opgelegde en eigen doelen, tussen aansturing
vanuit beheersing of vanuit vertrouwen.
Wat maakt een leerling mee, die dag in dag uit de routine van de school doorloopt zonder ooit te weten waar het toe leidt? Wat maken docenten en teams mee in een afnemende professionele ruimte? Wat maakt ons onderwijs mee in een klimaat van groeiend wantrouwen? Maar daartegenover: hoeveel plezier en enthousiasme zie je ontstaan wanneer mensen de ruimte kunnen nemen om zelf en samen betekenis aan hun werk en hun leren te geven!
Zijn jarenlange studie van motivatie heeft hij ingezet bij het begeleiden van de opzet van vernieuwingsscholen, maar ook bij het ontwerpen van vernieuwingen of vernieuwd handelen in traditionele scholen, V.O. en MBO.
De kern is daarbij altijd de vraag: wat motiveert? Wat willen we bereiken? Doen wij de goede dingen, en welke zijn dat dan?
Tamir Herzberg is ervan overtuigd dat een duidelijk doel, iets dat groter is dan wijzelf, zowel individueel als voor de groep, uiteindelijk leidt tot de beste samenwerking, tot de beste resultaten en tot het grootste plezier in het werk. Het afdwingen van deze zaken is meestal ineffectief en vaak zelfs onmogelijk.
Hij heeft, in samenwerking met anderen, diverse trajecten en trainingen ontwikkeld gericht op het bepalen van het eigen doel en de eigen motieven, individueel en als groep. (Zelf aan het Stuur, Hoe Samen Werkt)
Studeerde Geomorfologie en Hebreeuws aan de Hebrew University, Jeruzalem; Engels en Hebreeuwse literatuur aan de Rijksuniversiteit Groningen.