Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Over Nivoz

Maartje Janssens

NIVOZ-denktank, filosoof

Maartje Janssens is verbonden aan de NIVOZ-denktank en actief voor het NIVOZ-podium. Ze schrijft kernpublicaties en coördineert onder meer de studie- en lectorenkring van NIVOZ.  Ze maakt ook deel uit van het NIVOZ-sprekersbureau (zie onder,  over mogelijke gespreksthema's).

Maartje Janssens studeerde Pedagogische Wetenschappen en Filosofie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Ze koos aanvankelijk voor Pedagogische Wetenschappen, omdat vormingsvraagstukken haar altijd al bezighielden, in relatie tot de vraag naar het goede leven. Die primair morele belangstelling, en de behoefte aan het stellen van fundamentele vragen, voerden haar naar de filosofie, in het bijzonder de ethiek.

Uit de verbinding tussen pedagogiek en ethiek vloeiden voor haar twee inhoudelijke richtingen voort. Allereerst het denken van de Franse filosoof Emmanuel Levinas die het appèl van de ander centraal stelt. Op welke manier is dit denken van betekenis voor opvoeding, onderwijs en maatschappij? Daarnaast verdiepte zij zich in de deugdethiek en van daaruit in karaktervorming in het onderwijs. Ze schreef mee aan de boeken ‘Lezen voor het leven. Deugden in de wereldliteratuur’ (Sanderse, 2017) en ‘Karakter. Deugden voor professionals’ (Sanderse & Kole, 2018).

Interesse
Zowel fundamentele vragen als concrete praktische urgenties houden Maartje sterk bezig. Binnen deze dynamiek van theorie en praktijk hebben twee thema’s in het bijzonder haar aandacht.

Allereerst het vraagstuk van de culturele diversiteit. Hoe gaan wij om met de (radicale) ander in ons leven? Naast haar werk voor NIVOZ werkt Maartje met ongedocumenteerde asielzoekers, een wereld waarin vanuit praktische urgenties tal van vragen opkomen zoals: Hoe is het om je niet welkom te voelen? Wat betekent het om je te laten aanspreken door een asielzoeker, en daardoor in een verantwoordelijkheidsrelatie te komen staan? Vanuit deze achtergrond heeft Maartje bijzondere belangstelling voor het ISK-onderwijs.

Een tweede thema dat haar sterk bezighoudt is duurzaamheid. Hoe gaan wij om met de kwetsbare aarde en alle levende wezens daarop? Bij initiatieven als Rotterdam Vakmanstad en Eco-Schools voelt zij zich betrokken.

Wilt u Maartje als spreker?

Beschikbaar voor:

  • columns
  • interviews (o.a. interviews gehouden met Robbert Dijkgraaf, Martha Nussbaum en Jan Terlouw)
  • dagvoorzitter/moderator
  • lezingen (o.a. over het werk van Gert Biesta, karaktervorming)
  • workshops (o.a. ‘Morele Leermeesters’, ‘Morele smoesjes’ en een fysieke reflectie-oefening vanuit de deugdethiek en het werk van Gert Biesta)
  • socratisch gesprek (Opleiding Socratisch Gespreksleider, Bolten Training, 2016)

Onderwerpen:

  • culturele diversiteit
  • duurzaamheid
  • persoonsvorming
  • ethiek

 

Publicaties

  • Janssens, M. (2018). Interviews met o.a. Robbert Dijkgraaf, Jos de Blok en Tex Gunning, in: W. Sanderse en J. Kole (red.), Karakter. Deugden voor professionals, ISVW
  • Janssens, M. (2017). Interviews met o.a. Martha Nussbaum, Jan Terlouw en Jet Bussemaker in: W. Sanderse (red.), Lezen voor het leven. Deugden in de wereldliteratuur, ISVW
  • Janssens, M. en Vos, P. (2017). ‘Tien deugden onder de loep’, in: W. Sanderse (red.), Lezen voor het leven. Deugden in de wereldliteratuur, ISVW
  • Janssens, M. & Sanderse, W. (2015), ‘Karaktervorming en onderwijs’, Narthex 15(1), p. 11-17
  • Janssens, M. & Sanderse, W. (2014), ‘Karaktervorming in het voortgezet onderwijs’, Lectoraat Beroepsethiek van de leraar, Fontys
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief