Haitske de Visser
leerkracht-onderzoeker
Al heel vroeg wist ik dat ik in het onderwijs wilde werken. Ik liep al jong op scholen rond, met een vader die vakleerkracht L.O. was. Het was voor mij snel duidelijk dat ik in zijn voetsporen wilde treden. Na het afronden van de Academie Lichamelijke Opvoeding, ben ik in het basisonderwijs gaan werken als vakleerkracht gymnastiek. Ik merkte dat ik wat miste in het gymnastiekonderwijs: een sterke band met kinderen en ouders opbouwen.
In 2010 besloot ik alsnog de PABO te gaan doen. Momenteel ben ik werkzaam als groepsleerkracht van groep 7 op Katholieke basisschool de Contrabas in Capelle aan den IJssel. Hier kan ik dat doen, wat ik altijd al heb gewild: kinderen een (vertrouwens)basis bieden waar ze kunnen en durven groeien tot (zelfstandige) individuen en ouders ondersteunen het beste uit hun kind te halen, op welk vlak dan ook.
Sinds mei dit jaar ben ik als leerkracht-onderzoeker werkzaam bij het Lectoraat Professionaliseren met Hart en Ziel van Hester IJsseling, binnen Thomas More Hogeschool. Hier zijn we op zoek naar de vrije ruimte waarin (aankomende) leraren en docenten kunnen oefenen met openheid en vertrouwen ten aanzien van het onvoorspelbare en waarin kinderen kunnen oefenen met initiatief nemen en op een volwassen manier in de wereld zijn. In het lectoraat ben ik onderzoek aan het doen naar autonomie en vrijheid ervaren, met name bij meerbegaafden.
Dat ik nu de ruimte en vrijheid heb gekregen om mijn artikel te mogen publiceren in het blad ‘van12tot18’, en nu ook hier op de NIVOZ-website, vind ik erg bijzonder en daar ben ik dankbaar voor. Hopelijk kunnen we met zijn allen de uitvoering van de pedagogische opdracht binnen het onderwijs (nog) meer op de kaart zetten!