Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

‘De auditie voor school is laagdrempelig, want de meeste leerlingen hebben nog nooit een instrument in handen gehad’

13 januari 2020

Boston Arts Academy (BAA) heeft meer dan 450 studenten, waarvan een meerderheid afkomstig is uit gezinnen met lage inkomens. De kinderen weerspiegelen de diversiteit van de wijken van Boston weerspiegelen. BAA is de enige openbare middelbare school in de stad voor visuele en podiumkunsten. Het team biedt wegen naar succes aan studenten die anders misschien geen toegang zouden hebben gekregen tot zowel formele kunstopleidingen als een voorbereidende opleiding voor een universiteit. De auditie voor school is laagdrempelig, want de meeste leerlingen hebben bijvoorbeeld nog nooit in een instrument in handen gehad. Dit jaar werkten de kinderen aan het project Africa Lives, en hetkindredacteur Rikie van Blijswijk was bij de uiteindelijke uitvoering daarvan.

BAA heeft een dubbel curriculum. Naast de reguliere vakken van een Highschool kiezen de studenten voor één kunstvak uit dans, mode, muziek, theater, visual arts en visual design. Elk jaar melden zich 800 studenten aan voor 125 beschikbare plekken, die toegewezen worden op basis van een ‘auditie’ voor het gekozen kunstvak. De auditie is laagdrempelig, want de meeste leerlingen hebben bijvoorbeeld nog nooit in een instrument in handen gehad. Er wordt vooral gekeken naar eigenschappen als samenwerking en doorzettingsvermogen.

Pas na de definitieve toelating bestuderen de leraren de cognitieve vaardigheden van elke nieuwe leerling en overwegen hoe zij van daar met de studenten naar het examen (zes jaar later) gaan toewerken.

Elk jaar wordt met de studenten van Humanities 1 (een verzameling van de vakken Engels, Filosofie, Geschiedenis en Social Studies) het project “Africa Lives” gedaan. In het academische deel worden de (oude) volkeren en hun tradities bestudeerd. Tegelijkertijd dansen en zingen de studenten in hun kunstlessen oude Afrikaanse dansen en liederen. Hoogtepunt is het Africa Lives! Programma, dat op een woensdag eind oktober wordt gepresenteerd aan familie en vrienden. Tijdens de door mij georganiseerde studiereizen aan The Essential Schools hebben we het voorrecht om in ieder geval de repetities daarvoor bij te wonen, maar vaak ook de uiteindelijke uitvoeringen en tentoonstellingen van het gemaakte werk.

Zo ook eind oktober. Na de kennismaking en rondleidingen door de school worden we in de aula verwacht voor de presentatie van het project. De koorleden en de dansers hebben ieder apart uitvoeringen, maar ook een gezamenlijke. Ik ervaar een koude rilling over mijn hele lijf als ik de jonge mensen over hun roots hoor vertellen, maar met name door hun prachtige samenzang. Op een aanstekelijk ritme wordt door de studenten met alles wat ze in zich hebben gedanst. De uitvoeringen zijn van een zeer hoog niveau, terwijl het nog maar eerstejaars studenten zijn. Terecht is er een groot enthousiasme en applaus vanuit de zaal.

Na een korte onderbreking worden de bezoekers uitgenodigd om de tentoonstellingen te bekijken. De studenten achter de tafels vertellen over hun thema en laten iedereen proeven van hun zelfgemaakte authentieke gerechten van hun gekozen volk. Ze laten je meedoen met de spellen die werden gespeeld, ze geven je een traditionele hoofddoek en/of sieraden.

Lopend langs al die tafels valt op hoe diep deze studenten in de materie zijn gedoken en hoeveel ze weten over (vaak) hun voorouders, hun roots. Dat maakt tegelijkertijd duidelijk hoe gemotiveerd ze zijn, want alle kennis die zij opdoen met dit Africa Lives-project is direct aan henzelf gelinkt!

Rikie van Blijswijk is verbonden aan NIVOZ-opleidingen. Ze is initiator en begeleider van de NIVOZ-coalitie voor opleidingsdocenten.

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief