Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Binnensluiten

21 december 2018

De directeur belde bestuurder Jeroen Goes op: de jongen uit de bovenbouw had gevaarlijk staan zwaaien met iets waar normaal niet mee gezwaaid moet worden. Enkele andere kinderen uit de klas waren overstuur. De druk in de kleine gemeenschap is groot.

De wens om dit soort gedrag hard te veroordelen en buiten te sluiten is met name onder (een deel van de) ouders aanwezig. Moet hier dan maar een statement worden gemaakt?

Ik vroeg de directeur door naar de omstandigheden van de jongen, de groep en de gebeurtenissen die hiervoor hadden plaatsgevonden.

Op deze leeftijd vindt zo’n gebeurtenis namelijk niet uit het niets plaats.
En zo was het: een vechtpartij bij de gym, het uitlokken door andere kinderen, een jongen in de klem. Niet alleen op school.

De directeur had al uitgebreid met hem gesproken en niet zonder ingehouden emoties naar hem geluisterd.

Tijdens ons telefonisch gesprek verdween de neiging om de jongen tot tenminste het weekend (voor anderhalve dag) van de klas buiten te sluiten. Nog dezelfde middag, zo besloot de directeur, ging zij met de hele klas het gesprek aan; waar gaat het mis? Wie zijn er medeverantwoordelijk voor het gedrag van deze jongen? Hoe ver kunnen de kinderen meegaan in het begrip voor de situatie van deze jongen?

‘Maar’, zo stelt de directeur de vraag; ‘wat als de kinderen thuiskomen met het verhaal over de gevaarlijke situatie in de klas?’. (Een deel van) De ouders accepteren (accepteert) slechts de harde hand: uitsluiten, schorsen, strafmaatregelen.

De directeur besluit om met de klas over de strafmaatregel te spreken. De klas beslist. Met draagvlak van de kinderen zal het thuis ook beter kunnen worden uitgelegd. Nog dezelfde middag besluit de klas om alle kinderen middels het bestaande stickerplan te bestraffen. Kinderen bepalen van zichzelf of zij de ‘negatieve sticker’ krijgen als gevolg van hun gedrag. De sticker die overigens ook weer naar het positieve kan worden gedraaid.
De jongen zit gewoon weer in de klas.
Hij is niet buitengesloten maar ingesloten.

Juist hij. Buitensluiten was zo makkelijk geweest in dit geval, maar dan? Hoe dan verder? De schoolleider nam haar taak op zich, samen met de leerkracht en het belangrijkste samen met de klas.

Een leider met bewust pedagogisch handelen. Tegen alle stromen in.

Jeroen Goes is voorzitter van het CvB van Fluvium openbaar onderwijs en via zijn bedrijf Boei begeleidt en ondersteunt hij daarnaast scholen.

Reacties

1
Login of vul uw e-mailadres in.


M. Noordegraaf
2 jaar en 3 maanden geleden

Complimenten voor deze positieve pedagogische aanpak.

Login of vul uw e-mailadres in.


Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief