Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Bewegingsdrang

17 september 2021

'Op het moment dat een meisje met adhd geacht wordt stil te zitten, niet bezig te zijn of te ‘friemelen’, dan moet zij ongelofelijk haar best doen om drang tot bewegen te onderdrukken. Dit vraagt aandacht van haar. Aandacht die vervolgens niet kan worden gegeven aan andere zaken.' Anne van Hees komt concrete tips voor onderwijs aan meisjes met adhd.

De basisscholen zijn weer open. Tijdens deze opstartweken ga ik je meenemen in een aantal hele concrete ideeën voor het onderwijs waar meisjes met adhd naar mijn idee bij gebaat zijn. 

In mijn verhaal van vorige keer gaf ik al aan dat ik geen wereldschokkende veranderingen ga voorstellen. Veranderingen gaan vaak langzaam, stapje voor stapje en starten bij voorkeur van binnenuit. Met andere woorden: degenen die voor de verandering moeten zorgen zijn hiertoe intrinsiek gemotiveerd.

Opgelegde veranderingen zijn gedoemd te mislukken. En daarom zijn wat ik ga bieden ideeën. Niet meer dan dat. Het zijn overigens ook ideeën die heel gemakkelijk kunnen worden vertaald naar meisjes met adhd in de thuissituatie én naar grote meisjes met adhd, vrouwen met adhd dus. Kijk vooral of het idee bij jou resoneert.

Idee: geef meisjes met adhd zoveel mogelijk ruimte om te bewegen.

Dit lijkt een vrij voor de hand liggend idee en dat is het ook. Meisjes met adhd zijn op hun best als ze gewoonweg mogen ‘doen’, als er actie is. Maar zij hebben juist ook bewegingsruimte nodig wanneer ze geacht worden stil te zitten. Het is belangrijk om de achtergrond hiervan te begrijpen. 

Op het moment dat een meisje met adhd geacht wordt stil te zitten, niet bezig te zijn of te ‘friemelen’, dan moet zij ongelofelijk haar best doen om drang tot bewegen te onderdrukken. Dit vraagt aandacht van haar. Aandacht die vervolgens niet kan worden gegeven aan andere zaken, zoals aan dat wat de juf of meester vertelt. Hoewel het begrijpelijk is dat de leraar het bewegen als storend kan ervaren, bijvoorbeeld wanneer hij of zij iets uitlegt, is de kans dat een meisje met adhd de aandacht kan opbrengen voor de inhoud van de uitleg, veel groter wanneer zij haar aandacht niet hoeft te besteden aan het onderdrukken van haar bewegingsdrang.  

Het is dus zaak om te zoeken naar een vorm van bewegen die voorkomt dat er aandacht uit gaat naar het onderdrukken van drang tot bewegen én die de leraar niet te veel afleidt. Of waar een ouder die graag wil dat haar dochter aan tafel blijft zitten niet teveel hinder van heeft of dat collega’s van een vrouw met adhd tijdens een vergadering niet van hun à propos brengt.
 
Fidget spinners en tangles zijn hulpmiddelen die uitkomst kunnen bieden voor de momenten waarop meisjes met adhd geacht worden stil te zitten, maar misschien werkt het friemelen in het eigen haar of dat van een buurvrouw of buurman, wel net zo goed.  

Anne van Hees is opgeleid als leerkracht en als onderwijskundige. Ze is oprichter/coach bij de ADHDacademie, waar ze ook schrijft over haar praktijk en dit verhaal eerder werd gepubliceerd.

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties op uw reactie


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief