'Zonder twijfel zet ik de stap en kies ik voor het kind. Ik kies voor onze droom.'
23 december 2017
Anita Kraakman is schoolleider van de Willibrordschool in Heiloo. In oktober 2017 maakte ze de studiereis naar The Essential Schools in New York en Boston, om te zien hoe haar collega’s daar haar droom voorleven. Hoe de leerkrachten er onvoorwaardelijk van de kinderen houden, ze de tijd nemen voor hun welbevinden en hoe collega’s elkaar steunen. Anita schrijft over hoe ze dat ervaren heeft en vooral ook over hoe ze die bijzondere ervaring mee terug heeft genomen naar haar eigen onderwijspraktijk in Nederland.
Het is oktober 2017 en ik reis naar New York en Boston om daar The Essential Schools te bekijken. Als schoolleider heb ik een duidelijke visie op onderwijs en leren en ik wilde graag zien hoe anderen mijn droom al voorleven. Ik voel me bevoorrecht dat ik, met 2 van mijn eigen collega’s en nog anderen, deze reis ga maken.
De mensen in deze scholen hebben mij geraakt. Ik heb gezien hoe de collega’s daar onvoorwaardelijk van de kinderen houden. Hoe ze een gemeenschap vormen, waarbinnen de kinderen er echt toe doen. Hoe kinderen “going through a tough time” steun krijgen, er mogen zijn en kunnen zijn wie ze zijn. Ik heb gezien hoe tijd werd genomen voor het welbevinden, hoe dit echt voorop staat, hoe andere zaken aan de kant werden geschoven voor persoonlijke tijd, voor “echte” tijd. Ik heb gezien hoe collega’s elkaar ondersteunen, samen zorg dragen voor de kinderen.
Het was een fantastische ervaring, een persoonlijke verrijking. En nu, terug in Nederland, sta ik samen met mijn collega's en reisgenoten stevig in de schoenen. We inspireren onze collega’s met verhalen en foto’s. We houden onze droom steeds voor ons, in alles dat we doen. We doen ons best om onze droom ook stap voor stap te verwezenlijken, ook al gaat dit niet iedere dag makkelijk…
Vandaag heb ik als schoolleider een pittige dag achter de rug, want ik heb twee maal te maken gehad met kinderen die grensoverschrijdend gedrag vertonen. Dit voelt als het moment waar het om gaat, dit zijn de momenten waarop je als schoolleider, en als team het verschil maakt door een andere keuze te maken. Zetten we bewust een stap of blijven we in ons oude systeem denken? Ik kan het kind nu afstraffen en daarmee onbewust bevestigen dat hij niets waard is. Ik kan de ouders berispen dat wij dit gedrag niet tolereren. Ik kan zwaar op de " ouderwetse" strepen gaan staan. Veelal iets dat van mij verwacht wordt. Wordt het kind er echter beter van?
Zonder twijfel zet ik de stap en kies ik voor het kind. Ik kies voor onze droom. En binnen die weg zie ik veel meer! Ik zie de wanhoop van waaruit het kind de keuzes heeft gemaakt. Ik zie de schreeuw om hulp. Ik zie de ouder die erachter staat en mijn stap waardeert. Ik kies voor het gesprek waarin ik luister. Ik stel vragen. Ik geef feedback. Ik geef een grens aan. En ik praat. Over de grenzen en dat deze echt van belang zijn. Over het verdriet dat ik zie. Over vertrouwen en hoe we samen deze stap kunnen zetten. Over hoe we hand in hand kunnen gaan. Over dat je soms iemand moet beschermen tegen zichzelf en de ander. En over de dag van morgen… Hoe we morgen een nieuwe start maken en vanuit vertrouwen verder ontwikkelen.
En aan het einde van de dag? Het was een pittige dag, zonder twijfel. Maar wel een dag om te onthouden, een dag waarbij ik het kind heb gezien, echt heb gezien. Een dag waarbij ik, wat ik eerder onbewust al wilde doen, vandaag ook bewust heb gedaan. En in plaats van dat ik leeg en vermoeid naar huis ging, ga ik nu tevreden naar huis.
Anita Kraakman is directeur van de Willibrordschool in Heiloo
Reacties
Marga vd Linden
Inspirerende blog om te blijven vertrouwen in het vertrouwen van het kind!
Miriam Post
Wat een mooie belevenis zeg! En wat heerlijk dat je team in Heiloo samen met jou weer terug gaan naar het kind. Ook al is dat voor velen nog zo ver weg. Maar ik weet dat iedere kleine stap die je zet er eentje is, ook al moet je soms twee stappen terug. Het gaat om het kind en niet om het systeem met regeltjes. Zolang het kind zichzelf kan zijn in een wereld waar het zich vertrouwd en veilig voelt, dan pas kan het zich verder ontwikkelen in wie het is en mag zijn.