Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Wat betekent het als we spreken over het kunstenaarschap van de leraar? Een onderzoekend gesprek.

28 september 2022

Wat betekent het als we spreken over het kunstenaarschap van de leraar? Het gaat niet alleen om kennisoverdracht, maar ook een omgeving te creëren waarin kinderen en jongeren de wereld kunnen ontmoeten: ‘vrije ruimte’ maken, waarin kinderen hun vrijheid tegen kunnen komen om zich vervolgens af te vragen wat ze daar mee gaan doen. Een onderzoekend gesprek en een videoregistratie van 30 minuten, afkomstig van het lectoraat Kunst en professionalisering.

Er is moed nodig in het onderwijs, zoals in de kunst, om ‘het ondraaglijke’ van de wereld waarin we leven te verbeelden in het onderwijs, er is oefening nodig, discipline en esthetiek. Goed onderwijs is dingen voor de neus van leerlingen durven zetten en hen vragen in te stappen en zichzelf daarbij niet te vergeten. Onderwijs moet wakker maken.

In deze registratie van 30 minuten gaan Bart van Rosmalen (HKU), Pieter Baay (divers MBO, onderwijs 124), Saar Frieling (Hogeschool Leiden), Hanke Drop (HU), Patrick van der Bogt (HU) en Gert Biesta (Edinburgh) hierover in gesprek. Het gesprek maakte onderdeel uit van de Musework-week, dat in mei 2022 plaatsvond in de Metaalkathedraal in Utrecht.

Deze bijdrage is afkomstig uit de eerste editie van de MusePost, een nieuwe manier van delen van wat het lectoraat Kunst en Professionalisering (Utrecht School of the Arts bezighoudt. MusePost verschijnt één keer per twee weken. Wil je in de toekomst MusePost ontvangen? Schrijf je dan hier in (aanmelden nieuwsbrief).

 

 

 

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties op uw reactie


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief