Waarom kleuterjuffen soms zo moeilijk doen
27 januari 2020
Bijna iedere kleuterleerkracht zal het herkennen; hoe je iedere dag weer balanceert tussen het formele onderwijsaanbod en het improviseren rond al die grote en kleine gebeurtenissen in een groep 1/2. Hoe de kinderen vaak iets anders en misschien wel veel meer leren dan jij van te voren kon bedenken. Een van die kinderen is Isa, een meisje dat gevoelig is voor de emoties van anderen en dat, ondanks het al door de juf voorbereide aanbod, eigenlijk iets wil doen om klasgenootje Stijn te steunen.
‘Juf, ik wil iets vragen.’ De kinderen spelen na de lunch nog even buiten en Isa komt opvallend netjes en beleefd naast mij lopen als ik na mijn korte pauze weer terugkom op het plein. ‘Ik weet wel dat het kaartje van het knutselen niet op het kiesbord hangt, maar mag ik misschien toch alstublieft iets maken? Want het moet voor Stijn, want die was verdrietig.’ In mijn hoofd ga ik razendsnel alle geplande activiteiten na: kleine kringen en ander ‘doelgericht’, ‘gestructureerd’ aanbod dat ik heb voorbereid. Om tijd te winnen vraag ik door en ik hoor dat Stijn verdrietig was omdat hij zijn moeder miste. ‘Wat wil je dan maken?’ vraag ik. Ze fronst haar voorhoofd, beweegt alvast wat met haar handen en dan komt daar ineens dat woord: een KOMPAS. ‘Ik ga een kompas maken! Die kun je omdoen en die is altijd bij je als je je vader en je moeder mist.’ Ik ben verrast door de efficiëntie van dat onalledaagse woord. Een kompas dat de weg wijst, zodat je wat verder de grote wereld in kunt stappen maar ook altijd weet hoe je snel terug kunt naar je vertrouwde, veilige thuis. Isa kent het gevoel goed. Ze mist zelf, ondanks dat ze al dik vijf jaar is, nog regelmatig haar vader, moeder, broertje en zusje als ze op school is. En het is me al vaker opgevallen hoe gevoelig ze is voor de emoties van anderen.
Natuurlijk ben ik allang om en gaat Isa binnen aan de slag met papiertjes, stiften, plakband, een schaar, een prikpen en wol. De ietwat verbouwereerde Stijn krijgt een piepklein papiertje aan een draadje omgehangen met daarop getekende knopjes. Daarna gaat ze in één moeite door met een kompas voor zichzelf. Noa, die vandaag na school ook nog naar de buitenschoolse opvang moet, wil ook wel zo’n kompas. Samen werken de meiden verder. Noa krijgt gedetailleerde instructies maar geeft er toch haar eigen draai aan. Op een langwerpig stuk papier tekent ze haar hele familie. Dit moet als een band om haar arm komen. ‘Hoe heet het ook alweer?’ hoor ik haar een aantal keer vragen. ‘Een kompas.’ Het woord begint rond te zingen in de klas. Aan het eind van de middag is Noa intens gelukkig met mijn plakbandje dat de armband compleet maakt. ‘Nu hoef ik nóóit meer naar huis want ik heb een kompas’.
De volgende dag is het Nienke die heel verdrietig is als haar moeder, na een prachtige ‘doktersdemonstratie’ bij ons in de kring, toch naar huis gaat. Ze blijft hartverscheurend huilen en ineens herinner ik mij het kompas van gisteren. Noa spring op en zoekt haar hele lijf af. De armband is weg maar in haar hoofd is ‘ie er nog. Nienke’s verdriet is meteen verdwenen als Isa uitlegt hoe het werkt. En ja, natuurlijk wil ze die wel even met haar maken. Samen wordt druk overlegd. Er moet een moeder getekend worden. Hartjes zijn ook heel belangrijk. Volgens Isa moeten er knopjes bovenaan om je vader en moeder te kunnen bellen. Nienke doet die toch liever aan twee kanten naast de moeder want dat werkt veel beter. Het kompas van Isa komt weer aan een ketting dichtbij haar hart te hangen terwijl dat van Nienke als een vliegertje achter haar aan wappert.
Bijna iedere kleuterleerkracht zal het herkennen; hoe je iedere dag weer balanceert tussen het formele onderwijsaanbod en het improviseren rond al die grote en kleine gebeurtenissen in een groep 1/2. Hoe de kinderen vaak iets anders en misschien wel veel meer leren dan jij van te voren kon bedenken. Zoals Isa, Noa, Nienke en misschien ook Stijn hebben geleerd hoe je betekenis kunt geven aan een ervaring door iets te maken. Hoe je woorden kunt geven aan een gevoel. En hoe je dat tot in detail met elkaar kunt bespreken. En misschien nog wel het allerbelangrijkste: hoe je je in een ander kunt verplaatsen. Jonge kinderen kunnen nog niet op een andere manier leren dan vanuit dat ene moment dat nu betekenis voor hen heeft. En dát is waarom kleuterjuffen vaak zo moeilijk doen als het gaat om het halen van formele leerdoelen.
Hanneke Saaltink staat een aantal dagen van de week als groepsleerkracht voor een kleutergroep. Als er tijd is duikt ze haar eigen atelier in. Over haar ervaringen blogt ze op haar eigen site.
Reacties
Elly de Jong
Prachtig!
Petra Hamelink-de Klerk
Heel mooi en waar
Marjolein
Zo heerlijk herkenbaar
Mijn gouden traan
Zo mooi! Levenslessen zijn dit.
Renate
En zo gaat het regelmatig in mijn klas, heerlijk!
Wieke
Prachtig. Improviseren is heel belangrijk voor een kleuter juf of meester.
Oud kleuterleidster met 40 jaar ervaring.
Yvonne Couprie
Heel mooi en heel waar!
Erica Kruijk
Zo zou iedere kleuterleerkracht moeten werken, want daar leren de kinderen het meeste van. Je hebt het fantastisch beschreven. Ik ga je bericht delen op Facebook, zodat het door veel mensen gelezen kan worden.
Elly van de Water
Heerlijk zo herkenbaar zo fijn werken met kleuters.
Henriette Swart,
Geweldig! Heerlijk zo'n Noa....dat is het mooie...ze weten wat een kompas is....toe te passen, wat betreft gevoelens... heerlijk!
Ghislaine
Deze juf is in ieder geval haar eigen innerlijke kompas niet kwijtgeraakt en maakt zo echt het verschil voor de kinderen!
Prachtig!
Henny
Zo herkenbaar!
Elly van den Berg
Zo herkenbaar! Hopelijk blijven er nog lang leerkrachten in groep 1-2 Die zó durven te blijven werken!
Margreet Ezinga
Prachtig werk! Je doet er toe als je zo werkt
Hester de Groot
Wat een mooi geschreven artikel! En zo herkenbaar voor mij.
Ria
Wat heb je dit treffend geschreven! Ik zeg: probeer je verhaal zoveel mogelijk te delen!!!
Dit maakt het werken net kleuters zo intens en zinvol.
An Michiels Sensitief vzw
Prachtig wat er gebeurt als je echt naar kinderen fluistert
Annette Verkerk
Prachtig!! Dat is betekenisvol leren En niet te arrangeren.
Heidi Kleuterkracht
helemaal herkenbaar.... en dat zijn voor mij in de klas de topmomenten, daar leren ze het meest uit, fijn verhaal dat je deelt. Met ons nieuwe leerplan Zill krijgen we de ruimte om te kijken naar wat kinderen nodig hebben en van daaruit onze doelen te bepalen.... eindelijk. Veel succes nog.
Hanneke Saaltink
Ik heb het opgezocht en lijkt me heel mooi; dat leerplan Zill. Wij werken met 'Inzichtelijk' https://www.inzichtelijkonderwijs.nl/ dat taal en rekenen doelen centraal stelt, ook al noemen ze het zelf 'spelend leren'.
Marlinda Buitelaar
Wij ook met inzichtelijk. Heel gestructureerd en gericht op rekenen en taal inderdaad.
D.G. Brinksma
Ik balanceerde nooit in mijn 40 jarige kleuterjuf carrière. Ik had mijn doelen die ik probeerde te bereiken door te kijken naar wat het kind nodig had en dát te laten leiden naar mijn doel. Kijken naar kinderen, werken aan de naaste zone van de ontwikkeling en veel uit het kind zelf laten komen. Práchtig om te doen, een super baan, gouden tijden, kleuterjuf.
Manon
Mooi verhaal én heel herkenbaar! Zo zou het kleuteronderwijs er uit moeten zien. Kleuters zijn fantastisch!