Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Van intrinsieke motivatie krijg je kippenvel

7 september 2023

Vandaag maakt Bart Heeling kennis met z'n nieuwe leerling in de SO+ klas, de onderwijszorggroep. De jongen is 11 en is al twee jaar niet naar school geweest. Rekenen vindt hij wel leuk, maar het schrijven van woorden niet. Daar zit inmiddels behoorlijk wat spanning op. Heeft-ie al jaren niet meer gedaan ook. Laten we hem in dit verhaal Ferry noemen.

Ferry (niet de jongen op de foto, red.) heeft al veel negatieve schoolervaringen gehad. Geschorst, vroegtijdig opgehaald en weggestuurd. Afwijzing op afwijzing. Problemen op school en problemen thuis. Dat doet wat met het basisvertrouwen en dat vraagt iets extra's van ons, leerkracht en hulpverlener. Ik weet nog lang niet alles. Hoeft ook niet direct. Mijn voornemen is, zoals bij elke leerling, om zonder enige druk te starten.

Bij de start van de dag kletsen we met elkaar. Het rooster, de pauze, gym. Maar ook regels en gebruiken. En we maken de verjaardagskalender.
‘Als je naar de wc moet, dan kun je gewoon gaan hoor. Maar zeg het wel even, zodat ik weet waar je bent.’
Een regel waar ieder kind zich in vinden kan.

Tegen het eind van de ochtend gaan we nog even aan het werk. We zijn nou eenmaal een school en de lange vakantie is voorbij.
‘Eerst spelling en daarna rekenen,’ zeg ik.
‘Mag ik met rekenen beginnen meester?’ Ferry kijkt me bijna smekend aan.
‘Natuurlijk jongen.’
Hij is snel klaar met de sprongen van tien op de getallenlijn.

Daarna pakken we het spellingboekje.
‘We beginnen klein Ferry,’ zeg ik, ‘lees deze vier woorden maar eens, daarna schrijf je die op.’
Hij doet het. Vervolgens schrijft hij ze bijna feilloos op en laat het zien.
‘Prima jongen, dat is wel genoeg voor vandaag.’
‘Maar mag ik nóg een opdracht maken meester?’
‘Jazeker.’
Hij maakt nog twee opdrachten.
Van spelling. Het schrijven van woorden!

Ik let op z'n houding en de spanning, maar los van het trillen van een been, zit hij er ontspannen bij.
Wanneer hij klaar is, is hij trots op zichzelf. Gewoon een hele bladzijde.

Het mooiste wat er is, intrinsieke motivatie.
Ondanks het warme weer, kan ik er kippenvel van krijgen.

Dit blog is met toestemming overgenomen van de LinkedIn-pagina van Bart Heeling

Bart Heeling heeft in 2011 een master special educational needs als gedragsspecialist afgerond en werkt sinds enkele jaren als leerkracht in het speciaal onderwijs cluster 4.

Reacties

1
Login of vul uw e-mailadres in.


Ingrid Jans
1 jaar en 2 maanden geleden

Mooie manier van zoveel mogelijk druk wegnemen, zodat het ‘sturen’ vanuit het kind komt. Goud waard als een leerkracht/docent dit in zijn/haar repertoire heeft!

Login of vul uw e-mailadres in.


Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief