Tentamen gehaald. En nu?
13 januari 2018
'Tja… daar staat ze dan. Voldoende op zak. Mooi. Een kaart van Eindhoven. Maar geen idee waar op de kaart zij zich bevindt', schrijft hoogleraar filosofie Jan Bransen. Hij schrijft een blog over het moment ná een tentamen. 'En nu?'
Ik zie deze student voor een plattegrond staan aan het begin van een haar onbekende stad. Stel je zo’n stadsplattegrond voor en denk daarbij aan een beetje een flinke stad: Eindhoven, of Rotterdam, zoiets. Ze heeft haar auto geparkeerd en loopt naar de kaart. Ze bekijkt de kaart. Terwijl ze naar die plattegrond kijkt, ontdekt ze dat de rode stip ontbreekt, die cruciale rode stip met de mededeling 'U bevindt zich hier'. Dat is een tegenvaller! Dat wordt nu al een heel stuk moeilijker om de weg te vinden. Maar nu valt mij aan die student nog iets op. Ze weet niet waar ze heen moet! Je kunt je voorstellen dat ze een bezoekje zou willen brengen, nu ze er toch is, aan een oom die ze al heel lang niet gesproken heeft en waarvan ze niet eens meer zeker weet of hij überhaupt nog in deze stad woont. Stel dat ze zich vaag herinnert dat hij in een ‘laan’ woonde, geen ‘weg’ of ‘straat’. Toch? En verder heeft ze een ietwat schimmige associatie met de letter ‘c’, en misschien ook wel met een ‘o’, of een dubbele ‘o’. Cometenlaan?
Tja… daar staat ze dan. Voldoende op zak. Mooi. Een kaart van Eindhoven. Maar geen idee waar op de kaart zij zich bevindt. En geen idee waar Oom Carel woont, en of hij überhaupt nog wel in deze stad woont. Bovendien, staat ze hier inderdaad aan de stadsgrens van Eindhoven, of is het Rotterdam? En dan nog, waarom wilde ze Oom Carel eigenlijk bezoeken?
Zo kijkt deze student. Precies zo!
En nu ik mij dit helder voor de geest heb gehaald, zie ik de hele dag overal studenten lopen met diezelfde blik. Tentamen gehaald. En nu?
Dit artikel is een onderdeel van de rubriek Opinie van het NIVOZ-forum en wordt de komende tijd verzorgd door Jan Bransen. Hij is hoogleraar filosofie van de gedragswetenschappen aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Deze column schrijft hij op persoonlijke titel. Tijdens de Nationale Onderwijsweek gaf hij een lezing over keuzevrijheid en keuzestress.
Reacties