Jan Bransen
hoogleraar Filosofie, Taskforce Ontwikkelingsgericht Onderwijs
Jan Bransen maakt deel ut van de Taskforce Ontwikkelingsgericht Onderwijs (TOO) en is als hoogleraar Filosofie van de gedragswetenschappen en Academisch leider van het Radboud Teaching and Learning Centre. Hij heeft uitgebreid in het Engels gepubliceerd over kwesties als autonomie, persoonlijke identiteit, zelfkennis, liefde en praktische rationaliteit. Zijn boek Gevormd of vervormd? - een pleidooi voor ander onderwijs - heeft in onderwijsland tot veel reacties en gesprek geleid.
Met ‘Laat je niets wijsmaken. Over de macht van experts en de kracht van gezond verstand’ won hij in 2014 de Socrates wisselbeker voor het “meest urgente, oorspronkelijke en prikkelende” filosofieboek.
Een belangrijke rode draad door zijn academische en populairwetenschappelijke werk is zijn constante pleidooi voor het werken en leven vanuit ons gezonde verstand.
Daarnaast betreedt Jan Bransen ook met regelmaat het podium van wat hij zijn 'filosofisch theater' noemt: hij houdt voordrachten waarin hij als een kruising tussen schoolmeester, cabaretier en filosoof op theatrale manier het publiek te denken geeft. Liefst hardop nadenkend. Liefst met plaatjes.
Filosofie is voor Jan niet iets geleerds voor achter een bureau of voor in een bibliotheek. Filosofie is meer een houding dan een canon, meer iets van mensen die zich verbazen over de vanzelfsprekendheden die er in hun achteloze woordgebruik verstopt zitten, dan iets van erudiete geleerden die hun bronnen kennen.
Contact
Zoekt u contact met Jan Bransen, dan verwijzen we naar zijn eigen contactgegevens.