Schooladvies: vmbo-kader
3 april 2018
'Wij moeten nog even wennen aan het feit dat onze zoon het advies kreeg om naar het vmbo te gaan. En dan ook nog kaderniveau! Wij begeven ons in kringen waar iedereen hbo- en universitair opgeleid is. Nou ja, dan is dit wel even wat anders…' Janske Hofman werkt op een vmbo-school in Amersfoort en zit bij een intakegesprek. Lees hoe dat verder verliep.
De jongen over wie het gaat, gaat zwijgend naast zijn moeder zitten. Zijn hoofd hangt naar beneden. Hij kijkt mij niet aan. Hij houdt zijn jas aan en hangt in de stoel. Ik vraag me af wat de uitspraak van zijn moeder met hem doet. Moeder uit haar emotie in zijn bijzijn. Ik kan er nog niet achter komen of het haar verbazing is of teleurstelling die dit veroorzaakt. Maar dat het advies dat haar zoon kreeg niet voldoet aan haar verwachtingen, voel ik in elk woord dat zij hierover zegt.
Tegenover mij zit een jongen die zijn hele basisschooltijd waarschijnlijk op zijn tenen heeft gelopen. Hij straalt niet veel zelfvertrouwen uit en zal vaker dan één keer tegen zijn eigen grenzen gelopen zijn. Voelend dat jij minder goed kan leren dan de rest van je klasgenoten is niet fijn. Teleurstelling op teleurstelling. Dat doet iets met je. En nu, aan het einde van de basisschoolperiode, blijkt dan ook nog dat je je ouders teleurgesteld hebt. In zijn houding zoals hij tegenover mij zit lees ik machteloosheid, moedeloosheid, wanhoop bijna…
Wanneer ik moeder vertel dat haar zoon waarschijnlijk kwaliteiten heeft die anderen in haar omgeving niet hebben, komt zijn hoofd omhoog en kijkt hij mij schuin aan. Ik vertel dat er veel kinderen bij ons op school zitten die leren op de basisschool - en dan met name taal en rekenen heel moeilijk vonden - maar dat zij er bij ons op school achter komen dat zij wel degelijk kwaliteiten en talenten hebben. Op deze school krijgen zij de kans deze kwaliteiten en talenten verder te ontwikkelen.
De jongen kijkt mij aan en gaat rechter op zijn stoel zitten. Ook zijn moeder luistert aandachtig. Ik vertel hen over mijn gevoel van trots op de diploma-uitreikingen. Ik zie dan jongens en meiden die soms als onzekere pubers binnenkwamen en nu als ‘bijna volwassenen’ zelfverzekerd en trots met een diploma van school gaan. De jongen en zijn moeder lijken zich meer te ontspannen. Zichtbaar opgewekt verlaten zij na het gesprek de school. Het komt wel goed met deze jongen. Net zoals het met heel veel van onze vmbo-leerlingen heel goed gaat. Mensen met kwaliteiten en talenten waarmee zij zich kunnen onderscheiden.
Vanmorgen las ik in de krant dat driekwart van de leraren door ouders onder druk wordt gezet om hun kind een zo hoog mogelijk schooladvies te geven. Dat blijkt uit onderzoek van CNV Onderwijs en EenVandaag onder ruim 2000 basisschoolleraren. Zestig procent van alle leerlingen in Nederland zit op een vmbo. Er zijn ouders die zich schamen wanneer hun kind een vmbo-advies krijgt. Schamen zij zich voor hun kind? Een kind met kwaliteiten en talenten? Hoe komt het toch dat het vmbo zo’n negatief imago heeft? En hoe kunnen we dat veranderen? Wat hebben we daarvoor nodig? Met deze vragen ga ik mij de komende tijd bezig houden.
Janske Hofman is docent Nederlands, docentencoach, intern begeleider en leerlingencoach. Ze studeert nu ecologische pedagogiek en werkt aan de Meerwegen Scholengroep.
Reacties
haan
Dat het vmbo zo'n negatief image heeft is op zich niet zo verwonderlijk. Dat ligt aan de positionering die de scholen zelf bezigen. Zo gaat het in een school waar meerdere niveaus aanwezig zijn altijd over A, B of C (waarbij C uiteraad VMBO is) of 1, 2 en 3 (waarbij 3 uiteraard VMBO is). Als je Powerpoints, folders en praatjes altijd in dit soort hokjes laat leven, draag je actief mee aan de beeldvorming. VMBO is dus die derde plaats. Niet 1 en niet 2. Dat is dus categorie C. En niet A of B. Enzovoorts.
Turgut Ersoy
Janske, ik ben helemaal het eens met jou verhaal. Glas helder. Je werkt zo te zien in ne eentje als een organisatie
Ik zie dat je al je ervaringen oin de praktijk goed kan toepassen. Ik wens je veel succes met je enorme inzet. Gr. EN VEEL LIEFS.
Kristel
Precies Janske, elk kind is waardevol en zeker niet minder wanneer een praktische leerweg hen beter ligt dan een theoretische!
A. Greeve-Vonk
Nu dat het VMBO een slechte naam heeft komt gewoon dat de leerlingen niet echt gestimuleerd worden en steeds verder afzakken.
Ik heb een dochter inmiddels in 36 jaar die dat advies ook gekregen heeft en steeds verder wegzakte.
Ze heeft later het gelukkig opgepakt en in 1 jaar propedeuse gehaald.
Nu wat zeg je dan nu VMBO is niet om blij van te worden.
Mijn dochter zit nu met haar dochter van bijna 12 jaar met hetzelfde probleem.
Ja ze is dyslectisch en ja voor dat de school daar wat mee deed dan komt ze inderdaad met een achterstand en advies is dan ook laag. En niemand is er gelukkig mee
Brenda Dokter
Ik ben heel benieuwd naar wat je ontdekt.
Schijf je daar ook over?
Johan Bolt
Altijd gewerkt in het onderwijs. Leukste periode; Clusius College Castricum = VMBO.
Heel veel kinderen voelen zich "laag" omdat ze geen hoog I.Q. hebben.
Dat zit zo verankerd in onze cultuur en helaas is daar nog veel te weinig aandacht voor.
Vmbo-kinderen zijn niet "dommer" ze zijn anders dan gymnasium leerlingen en daar besteden de "deskundigen" veel te weinig aandacht aan.
Annemiek
Ach wat herkenbaar, als enige uit ons gezin, moest ik naar de huishoudschool. Maar ik heb wel het meeste plezier gehad, en lekker overal doorheen gehobbeld. En je moest wel degelijk hard leren, en veel werkstukken maken.
Ik ben praktisch gericht, en geef zelfs adviezen over het gewone leven aan universitair opgeleide vriendin, gewoon met beide benen op de grond staan. Je komt er wel als je weet wat je wilt. Ik heb kei hard geleerd, ben inservice a verpleegkundige geworden, terwijl iedereen havo had....dus...
Edith
Zou zo over mij kunnen gaan. Bij ons was ook alleen leren belangrijk. Wat voor mijn broer en zus heel makkelijk was. Maar voor mij niet. L.h.n.o. gedaan. Heb ook altyd gevoel gehad langs het gezin te leven.
Ingrid
Ik kan je daar wel een antwoord op geven. Latent we eerst beginnen met de docenten die werkzaam zijn in het voortgezet onderwijs op te voeden dat ze de bbl en kader leerlingen ook zien en als volwaardig en talentvol. Dat heeft onze zoon en zijn klasgenootjes zo gemist. Op de manier waarop ze aangesproken werden, de strijd die ze hebben moeten voeren om ook te morgen deelnemen aan de rekentoets 3F. Ik kan je een heel aantal voorbeelden noemen waarop ze al negatief werden afgeschreven, toegesproken en beoordeeld.
Lia
Vakmensen missen we !
Marinus Klaasse
Men wil niet begrijpen dat een VMBO student de kurk is waar de Nederlandse samenleving op drijft. Wij kunnen niet zonder. Banen genoeg , doorgroei mogelijkheden te over.
Alexandra ansems
Als de egos slinken zal dat minder competitief gedrag voortbrengen onder vriendenkring...familie en collega's. Maar Ja...hoe laat je iemand bewust worden dat een maatje m inder van alles ook goed is..
Ineke Peereboom
Onze dochter kreeg na het sbo ook advies voor vmbo-kader. Zelf werkend in het hbo vond ik dat best pittig, vooral omdat het zo moeilijk was een goede school te vinden. Ik heb me toen nog boos gemaakt over het gezeur van ouders die hun kind niet op het gymnasium van hun keuze geplaatst kregen. Het is veel moeilijker als je kind niet op de vmbo-school van haar keuze geplaatst kan worden.
Verder is mijn dochter een heerlijke meid; ze doet geen vlieg kwaad maar werd op een gegeven moment in de tweede klas behoorlijk gepest door een medeleerling. Advies van de mentor: ze moet maar een weerbaarheidstraining gaan volgen zodat ze zich wat beter kan verweren. Op mijn vraag wat er met het pestende meisje zou gebeuren was het antwoord: ja, die is nu eenmaal zo! Daar werd ik erg boos om, weet ik nog want mijn dochter is aardig tegen iedereen. Wie heeft hier nou eigenlijk hulp nodig?
Inmiddels heeft mijn dochter haar MBO-4-diploma leidinggevende in de bediening gehaald en ben ik nog steeds trots op haar. Ze heeft haar hele schooltijd altijd moeten vechten, terwijl haar broer fluitend het vwo deed.
In de horeca is veel werk, dat veel beter betaald zou moeten worden, maar ze heeft 't toch maar gedaan. Wij zijn heel trots op haar.
Arie de Bruin
Beste Janske.... en ik ben trots op jou, een leraar die echt iets voor kinderen kan betekenen! (Een groet van je 'oud-leraar')
Mac Boon
Misschien is het omdat vaak die VMBO scholen veel en veel te groot zijn. Leerfabrieken waarin kinderen verzuipen. Misschien is het omdat ze na het VMBO bijna nog niets kunnen. Misschien is het omdat er om de haverklap lesuitvallen zijn? Misschien is het dat de leerlingen vaak niet op een 1ste plaats komen maar dat er zo wordt gefixeerd op presteren dat het kind ondergesneeuwd raakt. Misschien komt het doordat scholen onderling moeten concurreren en zo een belachelijke situatie ontstaat. Dit zijn problemen die ik zo heel kort even kan bedenken. Het hele systeem is verrot en daar zou iets aan moeten gebeuren. Leerkrachten die nog steeds onderbetaald worden en onder grote druk staan. Het komt een leerling niet ten goede. Die hele privatisering is 1 grote fout geweest net als het bouwen van die grote leerfabrieken. Mijn zonen hebben zich niet echt veilig gevoeld daardoor. Weinig uitdaging en vooral binnen de lijntjes kleuren anders wordt je gelijk als een lastige/moeilijke leerling gezien. Er is nog een hoop te doen om het onderwijs te verbeteren en dat het kind en leerkracht weer centraal komt te staan ipv concurreren en geld.
Gina
Helemaal mee eens!!! Een docent
Diana Droste
Het VMBO wordt ondergewaardeerd, omdat het door veel mensen als een tweederangs opleiding zien. De VMBO scholen zijn vaak kleinschaliger dan de grote leerfabrieken waar je ook Havo en VWO kan doen. Ook op de Havo waar mijn oudste zoon zit is er vaak lesuitval, dus niet alleen op een VMBO school. Bij ons zijn kleinschalige VMBO scholen en dit zijn prima scholen! In de grote steden vaak veel grootschaliger. Mijn jongst zoon zit op het VMBO TL en hij heeft het erg naar zijn zin. Hij gaat naar de derde en mag dan stage gaan lopen. Zo krijgen ze alvast mee wat ze later ook gaan tegenkomen. Wanneer de motivatie en kennis er is kan er altijd doorgestroomd worden naar een hogere onderwijsvorm. Ik begrijp veel ouders dan ook niet dat zij teleurgesteld zijn in hun eigen kinderen!
Mac Boon
Misschien is het omdat vaak die VMBO scholen veel en veel te groot zijn. Leerfabrieken waarin kinderen verzuipen. Misschien is het omdat ze na het VMBO bijna nog niets kunnen. Misschien is het omdat er om de haverklap lesuitvallen zijn? Misschien is het dat de leerlingen vaak niet op een 1ste plaats komen maar dat er zo wordt gefixeerd op presteren dat het kind ondergesneeuwd raakt. Misschien komt het doordat scholen onderling moeten concurreren en zo een belachelijke situatie ontstaat. Dit zijn problemen die ik zo heel kort even kan bedenken. Het hele systeem is verrot en daar zou iets aan moeten gebeuren. Leerkrachten die nog steeds onderbetaald worden en onder grote druk staan. Het komt een leerling niet ten goede. Die hele privatisering is 1 grote fout geweest net als het bouwen van die grote leerfabrieken. Mijn zonen hebben zich niet echt veilig gevoeld daardoor. Weinig uitdaging en vooral binnen de lijntjes kleuren anders wordt je gelijk als een lastige/moeilijke leerling gezien. Er is nog een hoop te doen om het onderwijs te verbeteren en dat het kind en leerkracht weer centraal komt te staan ipv concurreren en geld.