Positive education: een dag in de klas van Juf Nicky
5 december 2019
'We willen de leerlingen sterker in hun schoenen laten staan'. De Nicolaasschool in Rotterdam doet aan positive education. Het team zet in op veerkracht en welbevinden, zowel bij leerlingen als leraren. Maar hoe vertaalt zich dat naar de klas? Klasse.be volgde een dag mee bij juf Nicky.
Hand, vuistje of knuffel
Juf Nicky: “Ik sta elke ochtend klaar om de leerlingen te begroeten. Je ziet meteen hoe de kinderen toekomen op school. Soms zijn ze verdrietig of boos en dan weet je dat er thuis iets gebeurd is. Wanneer ze even hun ei kwijt kunnen, voelen ze zich beter in hun vel en is er meer ruimte om te leren.”
Kwaliteit van de dag
Juf Nicky: “Elke dag begin ik met een voorleesmomentje. In een stukje tekst gaan de leerlingen op zoek naar de kwaliteit van de dag. Ze leren welke kwaliteiten er bestaan en welke ze zelf bezitten. Door dagelijks een andere kwaliteit uit te lichten, leren ze die ook inzetten in de klas en herkennen bij hun vrienden.”
“Je wordt met de lach leuker”
Juf Nicky: “De hele week hadden de leerlingen toetsweek. Om de spanning te verlichten, had ik voor elke leerling een complimentje geprint en op hun bank gelegd. Een klein schouderklopje om ze aan te moedigen.”
Ontsnap aan de prikkels
Juf Nicky: “We verwachten dat leerlingen zich een hele dag concentreren in de klas. Maar dan moeten we ze ook leren hoe dat moet. Wekelijks krijgen ze een uurtje kikkerles waar ze hun aandacht trainen en leren omgaan met emoties. Even je ogen sluiten, je ademhaling controleren en ontsnappen aan alle prikkels zorgt ervoor dat ze beter opletten in de klas.”
Wat maakte je trots vandaag?
Juf Nicky: “Om de dag af te sluiten, eindig ik met de evaluatie van de dag. Ze vullen enkele vraagjes in: Wat maakte je boos vandaag? Kijk je uit naar morgen en waarom? Ze kunnen nog even hun hart luchten voor ze vertrekken en dan kan iedereen met een positief gevoel naar huis.”
Dit was een artikel (met video) van klasse.be.
Reacties