Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Personages verhogen de betrokkenheid op kamp

10 oktober 2022

Voordat ze op de Uilenspiegel op kamp gaan, bepaalt het team altijd het thema en bedenken ze een rodedraadverhaal. Dit doen ze samen met de ouders. Dit verhaal gaat in de weken voorafgaand aan het kamp en vooral ook tijdens het kamp enorm leven bij de kinderen. De personages spelen ook een rol tijdens de activiteiten die de kinderen tijdens de kampdagen ondernemen. Zo ook dit jaar in de twee groepen 5/6. Hun leerkracht, Sjaak van Moorsel, vertelt hoe dit verhaal de betrokkenheid van de klas vergroot.

De heer Wil de Dieren, handelaar in wilde dieren, kwam op bezoek op onze school. En laat het nu net toevallig 4 oktober zijn, dierendag. Kippen, honden, cavia’s, ratten, vogels, het is allemaal in onze klas te vinden deze vroege ochtend. En juist op dit moment komt de heer W. de Dieren, handelaar in dieren, ons schoolgebouw binnengelopen.

Hij is heel goed voor dieren, zegt hij. Hij verkoopt ze aan restaurants of aan het circus, als hij er maar geld voor krijgt, hij is immers een handelaar, nietwaar? Wil kijkt de klas rond en ziet wel wat in de dieren die in onze klas zijn. Hij geeft zijn visitekaartje aan de kinderen, zodat ze hem kunnen bellen wanneer ze het dier aan hem willen verkopen.

Je ziet dat kinderen van de ene kant zeggen dat niet te willen, verkopen aan een restaurant. Maar aan de andere kant willen ze wel heel graag een kaartje van Wil de Dieren. Dat is interessant. Wil de Dieren vraagt ze ook wat hun dieren allemaal kunnen. De kinderen fantaseren er op los. 'Ik heb een hond die kan kontschuiven', met zijn billen naar voren schuiven. Enerzijds willen ze Wil zijn verhaal niet horen, maar anderzijds is Wil ook weer heel interessant. Je ziet de kinderen in een spagaat komen. Waarvoor kiezen ze? Voor welke kant gaan ze? Dat is zo'n mooi spel gedurende de kampdagen. Het is ook zo mooi om het rodedraadverhaal niet helemaal vast te hebben staan. Afhankelijk van de input van kinderen brengen we nuances aan. Echt gaaf om te doen.

Al weken zijn we in de klas bezig met ons thema, ‘the circle of life’. We hebben het over de voedselpiramide, de voedselketen. Kinderen ontdekken in de klas hoe planten en dieren elkaar nodig hebben om te overleven. Ze leren van de voedselketen wat voor dieren worden opgegeten en wat ze zelf eten. De kinderen zijn megabetrokken bij het onderwerp.

Gisteren zijn ze begonnen met het maken van een Powerpointpresentatie. Heel helpend is hierbij dat groep zes kinderen hun kennis hierbij kunnen delen met de groep vijf kinderen. Deze leren nu supersnel hoe dit werkt.

Dit thema zetten we ook door tijdens ons kamp aan het begin van dit schooljaar. En daarom was Wil de Dieren dus vandaag in onze klas. Hij maakte een begin van ons kampverhaal. En donderdag, dan komen andere personages, de dieren zelf, op onze school. Of zij het eens zijn met de praktijken van Wil is nog maar zeer de vraag.

Tijdens onze ateliers, de fietstocht ens de survivalactiviteiten loopt dit rodedraadverhaal door ons hele kamp heen. Nog een paar nachten en het is zover.

We kunnen niet wachten!

Sjaak van Moorsel is leerkracht op de Uilenspiegel in Boekel

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief