Onze directeur zegt ook wel eens *piep*
26 juni 2019
Er is een hoop te zeggen over het onderwijs. En dat gebeurt dan ook, dagelijks en overal. En helaas lang niet altijd positief. Het team van basisschool de Bunders in Oisterwijk wil daar verandering in aanbrengen, en schreef een artikel over de schoonheid van onderwijs. ‘Dat heb je goed uitgelegd, juf, met die piramides! Nu snap ik het!’
‘Wie wil er samen met mij eens spreken over de positieve kant van ons vakgebied?, vroeg directeur Gerard Molenkamp. Een goede vraag voor zijn enthousiaste team leerkrachten. Zo ontstond een afspraak om samen te zitten voor dit artikel. Maar in de snelheid van de dag viel een kop koffie over het praatpapier. ‘*piep*, riep Gerard. Gelukkig, mensen in het onderwijs zijn net echte mensen. Dit artikel is een pleidooi van het team voor de schoonheid van onderwijs.
Om goed te weten hoe mooi ons vakgebied daadwerkelijk is, zouden we je aanraden een dagje leerkracht te komen zijn. Er is veel aandacht voor de negatieve kant van ons vakgebied. Stakingen, blogs en artikelen, ze staan er vol mee. Hierin brengen wij graag verandering, want ons vak is zoveel meer.
Een dagje leerkracht begint met...
‘De eerste knuffels ontvangen van kinderen die je verwelkomt. Terwijl de warme thee bijna over je arm stroomt, ontvang je het eerste stukje liefde dat je van de kinderen krijgt. ‘Juf, weet je wel Lisa, die bij ons achter woont, ze heeft babypoesjes.’
De kinderen zijn zo puur. Je hoort bij hun leven. En zij horen bij jouw leven.
Een dagje leerkracht zijn wordt vervolgd met....
Het ontvangen van de kinderen tijdens de instructie. Momenten waarbij kinderen het leuk vinden, het soms saai vinden, tegen hun grens aanlopen, andere kinderen mogen helpen, succeservaringen op doen. Een kind dat zegt: ‘Dat heb je goed uitgelegd, juf, met die piramides! Nu snap ik het!’
Momenten waarop kinderen aangeven ineens te snappen waarom je steil haar hebt (de juf heeft immers stijl).
Een dagje leerkracht zijn is zeer afwisselend...
Er is de hele dag volop communicatie. Communicatie tussen leerkrachten, leerlingen, medewerkers, schoonmakers, mensen van de kinderopvang, mensen van de technische dienst enzovoorts. Er werken vele mensen in een school. Er vinden mooie diepe gesprekken plaats, maar ook zeker alledaagse: ‘Juf, ik heb soms zo’n last van mijn lat.’ ‘Waar heb je last van?’ ‘Ik leg mijn lat heel hoog, ik denk dat ik hem voortaan op mijn hart leg, dan heb ik er minder last van.’ Maar er zijn ook zeker gesprekken tussen leerkrachten: ‘Zou je eens met mij mee willen kijken naar een leerling? Bij jou is er de rust die hij nodig heeft. Dit wil ik graag van je leren.’ Samen zijn we iedere bezig het onderwijs te verbeteren.
En natuurlijk is een dagje leerkracht ook wel eens pittig....
Slecht geslapen? Maak je borst maar nat. Rapporttijd? Reken maar op extra uurtjes op school. Een kind waar het niet goed mee gaat? Dat neem je mee naar huis. Een ouder die boos is? Ook dat is niet fijn. Een zieke leerkracht, dat betekent stress en gedoe. En natuurlijk, het is nodig dat er iets verandert: we hebben meer leerkrachten nodig. We willen werkdruk ombuigen naar 'lekker druk met je werk zijn’.
Laten we dat dagje leerkracht daarom vooral ook van de zonnige zijde bekijken. Want weet je wat zo mooi is?
Na dat dagje leerkracht komt gewoon weer een dagje leerkracht!
Mariëlle van Oorschot en Lieke Bluijs zijn leerkrachten op basisschool de Bunders in Oisterwijk
Reacties
greet bisson
fantastisch mooi gezegd ,eindelijk eens een positieve noot over hoe schoon leerkracht kan zijn