Onderwijsevaluatie ten behoeve van Welzijn: ‘Create a culture that focuses on working as a community’
17 november 2022
"Education systems teach us to think only of ourselves and not of others; we need to transform the testing, ways of learning, and standardisations and create a culture that focuses on working as a community."
Met deze reflectie opende professor Kenneth Gergen van het Taos Institute het gesprek rond het thema ‘Onderwijsevaluatie ten behoeve van Welzijn’ in het webinar van 13 oktober. Je vindt hier een opname van het webinar terug, alsmede een aantal documenten voor nadere studie en onderzoek.
De Learning for Well-being Foundation – mede-initiatiefnemer van het webinar - promoot holistisch onderwijs dat het unieke potentieel van elke leerling erkent en gepersonaliseerd leren binnen intergenerationele partnerschappen die aangeboren kerncapaciteiten koesteren.
Ruim honderd professionals woonden het webinar op 13 oktober bij. Het levendige gesprek rond dit veelbesproken onderwerp werd verrijkt met inzichten van onderzoekers, beleidsmakers en studenten die hun relevante en stimulerende ervaringen en meningen deelden. We zijn ons ervan bewust dat er nog veel te zeggen en na te denken is over toetsing in het onderwijs, terwijl we collectief worstelen om ‘het leren van de examenfabriek’ te redden.
We nodigen je daarom uit om de genoemde materialen tijdens het evenement te bekijken.
1. Beyond the Tyranny of Testing: Relational Evaluation in Education, door Kenneth J. Gergen en Scherto R. Gill, Oxford University Press, 2020.
2. Assessment as Dialogue: Twenty Inspiring Practices from Classrooms and Schools across Europe 2021. 301 pagina's, met illustraties. Geproduceerd door de European Council for Steiner Waldorf Education, de Learning for Well-being Foundation en de Hongaarse Waldorf Federatie, met een subsidie van het Erasmus+ programma van de Europese Unie.
Download het boek hier.
Bezoek de website Toetsen als Dialoog!
Opname van de lancering van Assessment as Dialogue, tijdens de Lifelong Learning Week tijdens een Quality of Childhood-sessie:
3. "Educational Evaluation: A Relational Perspective", in The Sage Handbook of Social Constructionist Practices, door Scherto Gill en Kenneth Gergen
4. Praktijken van relationele evaluatie: De sleutel tot relationele evaluatie ligt in coördinatiepraktijken waarbij docenten, studenten en andere belanghebbenden deelnemen aan een relationele stroom door de kunsten van onderzoeken, luisteren, waarderen en het eens en oneens zijn.
Zie HIER voor meer informatie over de Arts of Dialogue en de Arts of Relating. Zie HIER voor relationele evaluatiepraktijken op scholen.
5. Verder lezen
6. Een andere kijk op beoordelingen: prioriteit geven aan het welzijn van leerlingen. Geproduceerd door het LLLP (LifeLong Learning Platform).
Klik hier om de paper volledig te downloaden.
Ook: Palestre di precarietà. Een etnografia delle pratiche conflittuali nella formazione tecnica e professionale", Andrea Caroselli, Ombre Corte, 2022.
7. De documentaire Breaking the Silence brengt de voortgang in kaart van de reis van een groep jonge mensen om een alternatief raamwerk te creëren voor OFSTED - The Review for Progress and Development. Dit project centreert de gedachten en geleefde ervaringen van mensen binnen het onderwijssysteem en inspireert een visie van intergenerationele probleemoplossing waarbij de meest getroffenen het voortouw nemen en gehoord worden.
De documentaire en meer informatie over het project vind je hier: Breaking the Silence
De huidige iteratie van het raamwerk is beschikbaar om te bekijken: Draft Review for Progress and Development
Alle inzichten en feedback zijn welkom: Review for Progress and Development: Public Engagement Form Survey
8. Wat mij maakt: kerncapaciteiten voor leven en leren. Geproduceerd door UNICEF, de Learning for Well-being Foundation en het Fetzer-instituut. Download hier het boek en het volledige rapport. Bezoek de What Makes Me-website!
Om de ervaring van het webinar te ondergaan, kun je hier toegang krijgen tot de opname van het evenement:
Reacties