Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Nieuwe lector Ingrid Paalman roept onderwijsprofessionals op om te luisteren, te leren en de lerende te leiden

5 maart 2020

De stem van de lerende wordt zichtbaar door het luisteren, het leren en het leiden van de lerende. Over deze thema’s sprak Ingrid Paalman-Dijkenga, lector Goede Onderwijspraktijken van Hogeschool Viaa in haar lectorale rede. Vorige week promoveerde Paalman op het thema ‘Leiderschap voor leren’ in Engeland.

Paalman roept op om situaties te creëren die persoonlijk, authentiek en gericht zijn op levenswaardig leren en die altijd uitgaan van de relatie die de leider voor leren heeft met de lerenden. Het is voor de leider voor leren de taak om de juiste rol op te pakken in de praktijk.

“Overal in Nederland en in de wereld hebben mensen zich gecommitteerd om kinderen, jongeren en volwassenen: de lerende, te begeleiden in het leerproces. Lerenden verdienen van de leider voor leren de ruimte, de tijd, het luisterende oor, het oog dat ziet en vooral het hart dat voor hen klopt. Als lectoraat Goede Onderwijspraktijken willen we een bijdrage leveren door middel van onderzoek in de praktijk aan het zichtbaar maken van die stem van de lerende en de leider van leren” aldus Paalman.

Meer lezen?
Je kunt de hele lectorale rede van Ingrid Paalman hier downloaden.

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief