Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Liefde in tijden van corona

16 maart 2020

En dan opeens ziet Nederland er ineens heel anders uit. Zijn scholen dicht en wordt in de zorg meer dan ooit keihard gewerkt. Onmiddellijk zetten pedagogische medewerkers, leraren en docenten de schouders eronder en gaan deze volledig nieuwe uitdaging samen fiksen. Meer dan ooit komt het nu aan op samen: samen leren, samen helpen, samen werken en samen delen. Rikie van Blijswijk ziet dat dat massaal gebeurt.

Het is ontroerend om te zien wat er nu los komt aan ideeën, suggesties. Hoopvol hoe men elkaar een hart onder de riem steekt. Hieronder deel ik zomaar een greep uit de talloze Twitterberichten:

Jan Van Der Heijden, Voorzitter College van Bestuur QliQ Primair Onderwijs in Helmond, schrijft: '42 jaren werkzaam in het onderwijs en voor lastige vraagstukken gestaan. Het Corona-vraagstuk overstijgt alles. Tegelijkertijd zie ik nu in onze mooie sector prachtige initiatieven om het voor ons toevertrouwde kinderen zo “onderwijs-aangenaam” mogelijk te maken. Van de ene op de andere dag worden de kinderen uit hun Peergroup gehaald. Ongevraagd of uitgelegd mogen ze niet naar hun veilige haven. Gaan vriendjes, maatjes en zeker hun lieve juf of meester missen.'

Het verzorgen van “thuisonderwijs” gaat ons lukken. Aan kwalificatie geven we thuis zeker aandacht. De zorg zit hem nu in de twee andere zo belangrijke aspecten van onderwijs, zoals Gert Biesta die zo mooi verwoordt: socialisatie en persoonsvorming. Daarvoor zullen we voor onze kinderen, van groot tot klein, ook een oplossing moeten vinden.
Voor nu vooral dank aan alle onderwijsprofessionals en heel veel succes met jullie bijzondere opdracht de komende periode!!

In andere tijden en andere landen zijn scholen al eens gesloten, b.v. door oorlog. Alma (@Mustafic30) relativeert de sluiting van scholen vanuit haar persoonlijke ervaringen: 'Wat als de leerlingen even geen les krijgen? Even ‘niks moeten’? De wereld vergaat niet. Tijdens oorlog in Bosnië miste ik 1 heel jaar onderwijs, alles ingehaald! Ik heb zoveel boeken gelezen, ik heb er meer van geleerd dan tijdens 1 jaar regulier onderwijs! Even bezinnen mensen.'


Alles komt goed: Kinderen schilderen regenbogen en je ziet deze nu aan ieder huis hangen laat Hanneke Lokhoff (@KnapVilla) vanuit Sicilië weten.

Het Spaarne Gasthuis ontving een hartverwarmend gebaar! 'Er kwamen net 5 kindjes van een jaar of 6 aan de balie die lege flessen hadden verzameld', melden ze. 'Van de opbrengst hebben ze chocola gekocht om onze hardwerkende collega's een hart onder de riem te steken. Hoe lief!!!'

En wat te denken van deze in Den Haag: 'Wat een prachtige bewonersinitiatieven in de stad om te zorgen voor mensen die liever niet het huis uitgaan ivm het #Coronavirusnl, schrijft Martijn Balster (@balstermartijn).  Neem Ben Lachab die maaltijden voorbereidt in Moerwijk en Naomi Barki die bewoners in Mariahoeve aan elkaar koppelt voor helpende hand. #buurtkracht'

Wijkagent Eric van Dommelen (@wijkagentericlz) twittert: 'Even een bericht voor / aan de #horeca in Leiden, gooi uw voorraad NIET weg!! Schenk dit aan de @VoedselbankL bel ze, en ze komen het misschien wel halen. Zij kampen echt met tekorten. #COVID19NL #coronavirus U doet ze een enorm plezier. Warme dank namen hen en uw wijkagent.'

Elisabeth zag deze stoeptekening van kinderen in Rotterdam, die ziekenhuismedewerkers een hart onder de riem steken: 'Wat een ONTZETTEND lief gebaar! #ikazia #ziekenhuis #Rotterdam #samensterk #heldeninhetwit'

Veel suggesties voor (thuis) onderwijs worden gedeeld.

Peter te Riele, onderwijsadviseur, en vele andere onderwijsbetrokkenen, hebben de afgelopen dagen de meest uiteenlopende opdrachtjes op Twitter geplaatst, met de hashtag #thuiswerkopdracht, waarvan kinderen thuis creatief en speels veel van kunnen leren.

Op deze website heeft Karin Winters een overzicht gedeeld met linkjes naar tools en artikelen om te helpen bij adhoc thuisonderwijs. Karin doet een oproep om deze vooral aan te vullen.

Tim de Boer (@tim_de_boer) deelt de link naar 300 IDFA documentaires.

'Ik stel het gratis online lesmateriaal Frans op mijn website natuurlijk ook beschikbaar voor thuis leren, o.a. luisteroefeningen, lesvideos en spelletjes voor beginners schrijft "de Franse juf".

De Luisterbieb biedt via de app gratis luisterboeken voor iedereen aan. Nog een tip: voorleesfilmpjes.

Bertus Meijer (@backinflow) twitterde:
'Zo en nu gaan we weer vooruit denken. Ik had een idee voor ouders en leerkrachten. Ik ben een soundcloud begonnen waar ik iedere dag een voorleesverhaal zal plaatsen. Wellicht kunnen jullie er iets mee de komende weken.'

‘Het virus zet aan tot flippen’, schrijft Ronald Heidanus: 'Een start gemaakt. Gister. Met 't delen van ervaringen van ooit. Over flippen. Voor collega's. Van inhoud (#1), naar samenvoegen. #2 Om te delen. Besloten om 't online te plaatsen. Want delen is vermenigvuldigen!'

Wouter de Jong heeft deze tekst van een leerling gekregen en roept op om vooral in het onderwisj te gaan werken, want ‘je krijgt er zoveel waardering voor terug’.

Meerdere mensen uiten hun zorgen over kinderen die thuis geen laptop hebben. Richard (@helpdeskert) tweet daarover: ‘Ik zou graag alle bedrijven met oude laptops die nog functioneren willen vragen deze beschikbaar te stellen aan kinderen die het niet zo breed hebben zodat ze thuis kunnen leren en gebruik maken van online hulp die hun school hun kan bieden. Ik wil deze ook best nakijken’.  

In South Carolina worden schoolbussen voorzien van Wi-Fi twittert Meg Kinnard, waardoor ze kunnen fungeren als hotspots voor studenten zonder internetmogelijkheden thuis tijdens de schoolsluitingen.

Conrad Berghoef (@conradberghoef) heeft tenslotte nog een suggestie:
'Beste mensen, ik wil niet te dramatisch en cliché klinken, maar: houd eens een dagboek bij over deze weken. Volgende generaties krijgen genoeg te zien en horen, maar waarom zouden jouw ervaringen niet hartstikke interessant zijn?'

Dit is maar een kleine greep uit het vele dat mensen elkaar te bieden hebben aan hoop, aan zorg, aan aandacht. Het laat een ongekende verbondenheid zien. ‘Uit een crisis komt veel moois voort’, wordt vaak gezegd. Wat we nu al zien: de lucht in China is in tijden niet zo schoon geweest; de kanalen in Venetië zijn weer helder, 4 km file in plaats van 400 km. En dat is weer goed nieuws voor de CO2 en stikstofcrisis. Eindelijk worden hygiënemaatregelen bij verkoudheid /griep goed begrepen en heeft IS besloten dat hun leden niet naar Europa mogen afreizen om te voorkomen dat ze ook besmet raken.

Ik wens alle mensen die nu alles uit zichzelf halen om dit coronavirus de wereld uit te helpen heel veel succes met hun werk en hoop dat zij zelf ook aan hun eigen rust denken.

Rikie van Blijswijk is verbonden aan NIVOZ-opleidingen. Ze is initiator en begeleider van de NIVOZ-Coalitie voor leraren en schoolleiders.

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief