‘Lesgeven aan 30 kleuters is echt heel moeilijk’
2 juli 2020
‘Lesgeven aan 30 kleuters is echt heel moeilijk’. Dit zei een collega van Suzanne Niemeijer over een kleuterjuf die heel hard aan het werk is om 30 kleuters in het gareel te houden. Ze doet ontzettend haar best, maar het kost haar veel energie en haar lichaam staat strak gespannen. Ze zet door, want er moet lesgegeven worden. Dat is haar werk.
Wie zou dat tegen haar gezegd hebben? En hoe heeft deze overtuiging zich in haar hoofd genesteld? Wat als ze zou geloven dat de essentie van haar vak niet lesgeven is, maar dat ze op weg mag gaan met deze kinderen in hun ontwikkeling in de wereld? Dat het minder hard werken kan zijn, met meer resultaat...
Kleuters zijn gek op ontwikkeling en gaan graag samen op weg in de wereld is mijn ervaring. Ze zijn makkelijk enthousiast te krijgen voor een grappige vraag, een gek voorwerp, een opmerkelijke gebeurtenis. Dan heb je zo hun volle aandacht. Problemen oplossen doen ze ook graag en creatief. De planning loopt wellicht iets anders, maar de betrokkenheid neemt toe.
Als je in je hoofd met iets bezig bent, dat weinig aansluiting vindt in de realiteit, ga je hard werken. Je gaat gemakkelijk over je eigen grenzen heen en over die van anderen. Dat komt de sfeer niet ten goede. Waardoor - als je het niet door hebt, omdat je zo in je hoofd zit - je nog harder gaat werken.
Gelukkig biedt ieder moment opnieuw de mogelijkheid om je bewust te worden van wat je denkt, je af te vragen of deze gedachten behulpzaam en realistisch zijn. En je te realiseren: het zijn maar gedachten...
Suzanne Niemeijer is docent Pedagogische Tact, Pedagogisch Leiderschap en Pedagogische Verdieping.
Reacties