Kritiek krijgen van een leerling
20 september 2023
‘Ik heb er een tijdje over gedaan om te zien dat ik als leraar heel vaak kritiek gaf aan een leerling ‘ Het was alsof docent Joost Vriens ineens een harnas om zich heen had. Zo voelde zijn reactie toen er een leerling opstond en zei dat ze er door zijn uitleg ‘geen zak meer van snapte’. De hele klas knikte instemmend. Joost sloot zich af. Hij voelde dat zijn arm omhoog wilde gaan, met een zwaard zodat hij kon toeslaan. De herinnering aan gisterenavond, toen hij tot laat gewerkt had aan deze uitleg.
Kritiek krijgen. Dat is lastig, misschien ook omdat het boven op de stroom van je innerlijke criticus komt. De ‘natuurlijke’ reactie om in de verdediging te schieten. Kwetsbaar zijn is niet gemakkelijk. Ik doe op zondagavond aan mindfulness, aanwezig zijn in het moment, zonder oordeel.
Ik heb de ervaring dat ik veel beter met een ‘lastig’ kind om kan gaan als ik het kind ‘snap’. Als ik weet dat hij een broer heeft die ook zijn voetbaltrainer is en dat dat niet leuk is.
Ik heb er een tijdje over gedaan om te zien dat ik als leraar heel vaak kritiek gaf aan een leerling. In begon te zien en te voelen dat die leerling misschien wel net als ik zich afsluit, een harnas aan doet en niet meer luistert naar de tip die ik hem eigenlijk wil geven.
Na een tijd begon ik in te zien dat ik me het meest gekwetst voelde als iemand anders kritiek gaf op een punt wat ik van binnen ook voelde.
Openheid. Naar binnen gaan. Onderzoeken wat daar is. Zodat je het weet. Begrijpt. Erkent. Dan is het geen kwetsbare plek meer. Voor echte verbinding is openheid en kwetsbaarheid nodig. Accepteren is dan een oefening. Alles is vergankelijk, verandert voortdurend.
Onderwijssangha
Ik nodig je dan ook van harte uit om deel te nemen aan mijn online onderwijssangha van komende zondagavond. Je stuurt hiervoor een mail naar Baltus van Laatum via [email protected]: hij stuurt je dan de link.
Reacties
DeeGee
Jammer, veel kritiek geven. Het is niet helpend. En zelf kritiek krijgen is niet erg, het zet je weer even terug. Hoe doe ik dit, hoe kan het anders? En soms gaat het gemakkelijk. Een leerling van mij in groep 7 snapte niets van mijn tekenles met breuken. Ook niet na mijn uitleg. Een medeleerling stapte naar voren, naast mij bij het bord, en zei “juf, laat mij maar even. 2derde betekent gewoon 2 van de 3.” Leerling “oh juf, zég dat dan. Zooo simpel?” En ik, ik leerde hier van.
DeeGee
*rekenles