Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

In lerarenopleiding Spring kijkt Judith opnieuw naar onderwijs, om het in haar praktijk anders te doen

18 maart 2021

Judith Wagter is medisch onderwijskundige, maar kiest voor het basisonderwijs als haar zoon naar de basisschool gaat. Ze neemt een niet alledaags besluit om zowel de lerarenopleiding Spring aan de Hogeschool Leiden te volgen én tegelijkertijd te studeren aan de schoolleidersopleiding. In deze podcast luistert Jan Jaap Hubeek (Meesterwerk) naar haar ervaringen, in de opleiding en in de praktijk.

Als onderwijskundige heeft ze ‘geen krijt aan haar vingers’. “Jij komt van buiten ons wereldje en je moet eerst maar eens laten zien dat je in ons wereldje kan meekomen”. Een schoolbestuur laat haar weten dat zij het wel zien zitten, maar dat ze op de scholen geen enkele kans maakt. Een steekhoudend argument daarvoor heeft ze niet gehoord.

Dat Judith haar lerarenopleiding aan Spring van de Hogeschool Leiden volgt is  een gelukkig toeval. Ze leest dat deze opleiding opnieuw wil kijken naar onderwijs en het anders wil doen. Dat triggert haar. Dat raakt haar kern.

Ze wil eigenaarschap over haar eigen leren en gunt dat haar leerlingen ook. Ze merkt dat veel scholen dat verlangen vaker benoemen, maar dat de praktijk in een aantal gevallen tegenvalt.

De ene school verstaat onder thematisch werken het geven van een paar lessen over bijvoorbeeld dinosaurussen. Op de andere school is vooraf met de kinderen overlegd over welk thema ze graag zouden willen leren. Daarmee gaat de leraar dan aan de slag. “Dat is wezenlijk anders,” zegt Judith.

Haar praktijkschool is de KC Snijders in Rijswijk, waar ze zich als een vis in het water voelt. Het is voor haar thuiskomen. “Kinderen krijgen meerdere keuzes en workshops en er is een combinatie 2-3.”

In deze podcast vertelt Judith over haar motivatie voor de keuzes die ze maakt en deelt ze haar ervaringen in de opleidingen en in de praktijk. Judith is nieuwsgierig. Nieuwsgierig naar de taal van het onderwijs en naar wat er daadwerkelijk gebeurt in de klas. Dat doet ze zeer bewust met een scherp oog voor de stip op de horizon, die ze voor zichzelf heeft gezet.

Tekst: Rikie van Blijswijk.

 

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief