Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

'Ieder kind heeft een passie en verandert dan plots in een superpresteerder!

29 oktober 2014

'Onderpresteerders veranderen in superpresteerders zodra zij hun passie gevonden hebben'.  Marlies Bras leest de zin in een boek in de plaatselijke bibliotheek, haar favoriete stek. Haar gedachten gaan terug naar haar tijd als leerkracht. Ze herinnert zich kinderen - waarover leraren zich zorgen maakten -  die formidabel presteren op het vlak waar hun passie lag. 'Dat is geen kwestie van talent, maar van elk moment aanpakken om te doen wat je het liefst doet. Wij hoeven ze daarvoor alleen de ruimte te geven'.  Haar verhaal.

Onlangs was ik in Rotterdam. Op de Blaak om precies te zijn, de plek waar ik vier jaar lang studeerde. Het was één van die zeldzame momenten dat ik helemaal alleen was met twee kostbare uren in het vooruitzicht. Daarin kon ik doen wat ik wilde. Dus koos ik ervoor om naar mijn favoriete plek te gaan. Ik liep zo’n honderd meter verder en sloeg rechtsaf, de bibliotheek in. Vervolgens begaf ik mij naar mijn favoriete verdieping: de vijfde. Een hele etage vol met nog onbekende kennis, strategieën, en inspirerende verhalen over onderwerpen waar mijn passie ligt: psychologie, pedagogiek, onderwijskunde.

Terwijl ik langs de boekenkasten slenterde, trok ik af en toe een boek van een plank dat mijn aandacht op een of andere manier trok. Het allereerste boek dat ik uit de kast trok was  “8 to be great” van Richard St. John. Ik klapte het open op de pagina met de enorm titel: “Onderpresteerders veranderen in superpresteerders zodra zij hun passie gevonden hebben”.

Met daaronder een groot rood hart als illustratie. De eerste zinnen van het hoofdstuk waren genoeg om mijn gedachten de rest van de dag bezig te houden. Het hoofdstuk begon met de vraag “Waarom willen we dat kinderen overpresteren, terwijl zoveel succesvolle mensen begonnen zijn als onderpresteerders?” Die vraag bracht me terug naar mijn eigen leerkrachttijd die zo’n zes jaar geleden eindigde. Hoe zat dat met de onderpresteerders in mijn klas?

Hoe zat dat met dat verlegen meisje daar rechtsachter in de klas? Het meisje dat zo slecht was in rekenen. Wat heeft het enorm veel moeite gekost om die verdraaide tafels erin te stampen. Maar hoe moeiteloos onthield ze alle namen van de talloze Pokémonfiguurtjes met al hun eigenschappen daar nog bij. Dat was het onderwerp waar zij zich in interesseerde. Daar lag haar passie. Daar wist ze ons tot in detail alles over te vertellen. Ze gaf ons meerdere malen een professioneel en deskundig college over de manieren van evolutie van de verschillende figuren.

En wat tobden we over die jongen in groep zes die op alle gebieden ver onder de maat presteerde. Wat was hij ongemotiveerd. Daarbij verstoorde hij continue de rust in de klas. Maar op onze discomiddagen transformeerde hij tot een groot organisator én professioneel dj. Zorgvuldig installeerde hij al zijn geluidsapparatuur, terwijl hij ondertussen de discocommissie aanstuurde om de klas om te bouwen tot een ware feesttent. Hij was de held van de discomiddagen. Bij hem moest je zijn om je favoriete nummer aan te vragen.

Lees  meer

Marlies Bras is voormalig leraar en nu als kindertherapeute werkzaam. Op haar website publiceert ze vaker verhalen.

 

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief