Hoe mooi taal kan zijn
1 december 2022
“Taal: het staat bij iedere klas op de agenda. De invulling kan op de Uilenspiegel echter verschillen. In deze tijd van Sinterklaas kiezen de twee groepen 5/6 op voor een verschillende werkvorm. In de ene groep zijn ze druk bezig met een musical. In de andere groep werken ze aan een Sinterklaasfilm. Hoe vet is dat?” Leerkracht Sjaak van Moorsel vertelt.
In de groep van juf Maartje beginnen ze met het lezen van prentenboeken: welk boek is geschikt om te verfilmen? ‘Deze niet, Maartje’, zegt Loet. ‘Hier zitten te weinig personages in’. Uiteindelijk wordt er een keuze gemaakt. De kinderen kiezen uit drie prentenboeken. De prentenboeken worden voorgelezen in de kring en daarna wordt er gestemd.
In de andere groep 5/6 staat een musical op het programma. ‘Het vergeten Pietje’ wordt gespeeld. Juf Loes ziet het enthousiasme bij de kinderen. Samen lezen we de tekst en luisteren we naar de liedjes. Na een dag worden de rollen verdeeld. Wanneer kinderen een iets grotere rol willen, mogen ze er tekst bij verzinnen. Hierbij stellen we wel een einddatum. In de klas wordt druk geoefend in de kring.
In de klas van Maartje wordt een filmscript geschreven. Wat zijn de verschillen tussen een tekst in het prentenboek en de tekst in een filmscript? De kinderen vinden het een prachtige taalopdracht en sommige kinderen kunnen maar moeilijk met deze opdracht stoppen.
Om de musical te oefenen gaan we naar de speelzaal. Verkleedkleren zijn inmiddels meegebracht. Na het spelen van een scène worden tips en tops gegeven: waar moeten we aan denken, wat kan anders, waar zijn we tevreden over? En hoe fijn is het dat we vrijwilliger Hanny en stagiair Nick hebben.
Maartje zit samen met de kinderen met een dilemma. Sommige delen van het verhaal spelen zich in de nacht af. Hoe moeten we dat filmen? Samen beslissen we dat we de nachtscènes zwart-wit filmen. Dit geeft ook een speciaal effect.
Nog even en dan is het zover. De musical. Voor de ouders worden kaartjes gemaakt. In de pauze worden koekjes gekocht. Het vlot voor in de musical is af. Laat het publiek maar komen. ‘Ongelooflijk wat de kinderen zelf allemaal regelen’, zegt Loes.
De laatste scènes voor de film zijn gemaakt. De film wordt nu gemonteerd. De uitnodiging naar de ouders ligt al klaar.
Wat een heerlijke weken. Ook drukke weken. Maar zo mooi om een paar weken op een heel andere manier met taal bezig te zijn en te werken naar een einddoel. En we zien dan kinderen zelf veel initiatief nemen. Zij voelen zich verantwoordelijk voor het project. Een musical en een film. De presentaties voor de ouders moeten nog komen. Maar in mijn gedachten zie ik al de trotse gezichten van al deze ouders. En terecht.
Sjaak van Moorsel is leerkracht op de Uilenspiegel in Boekel
Reacties
Marieke
Wat een prachtige manier om kunstonderwijs aan taal te verbinden. Waarbij voor een vorm is gekozen die ook veel vraagt van de creativiteit, verbeelding en fantasie van kinderen. Dan is wordt taal kunst en kunst wordt taal. Ze kunnen niet zonder elkaar in dit project. Fantastisch.
Marieke , docent /onderzoeker Pabo
Floor
Fantastisch dit
Anny en Jo
Wij, opa en oma van Danique, hebben de musical gezien. Wat hebben we genoten. Petje af.