'Hoe meer mens ik ben, hoe makkelijker het voor mijn leerlingen en mij wordt om elkaar als zodanig te behandelen'
17 december 2017
Toen ik vroeger zelf op de middelbare school zat, wist ik niets van mijn docenten. Het waren ook docenten, geen 'mensen'. Nu ik het zelf ben, worstel ik ook met die afweging. Wat ik van mezelf nog herinner is dat het een stuk gemakkelijker wordt om 'grensoverschrijdend' gedrag te vertonen wanneer ik niet weet wie ik tegenover me heb. 'Docenten' doen immers hun werk en straf geven hoort er dan bij.
Ik doe het nu anders. Ik laat aan mijn leerlingen zien wie ik ben, ik deel mijn leven met hen. En als beloning krijg ik van alles terug: interesse, medeleven, begrip, wat ze met mij en elkaar delen.
Hoe meer mens ik ben, hoe gemakkelijker het voor mijn leerlingen wordt om mij (en elkaar) ook als zodanig te behandelen. Dat wens ik iedereen toe.
Paul Pelle is mentor op De Nieuwste School, een school voor middelbaar onderwijs (mavo - havo - vwo) in Tilburg. Daarnaast deelt hij lesactiviteiten voor mentoren via www.mentortijd.nl
Reacties