Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Hoe Elly een lastige klas tot bedaren bracht: verslag van een uitdagend schooljaar

11 februari 2021

Het gebeurt niet vaak dat we als redactie van hetkind een verhaal toegestuurd krijgen dat niet gaat over een losstaande gebeurtenis in een klas, maar over een proces van maanden, met veel ups en downs en veel indrukwekkende voorvallen. Leerkracht Elly de Jong stuurde ons haar verhaal van een “lastige klas". Ze beschrijft vele voorvallen van kinderen met gedrag dat lastig is voor de klas, kinderen die niet meer opletten of hun eigen gang gaan, machtsspelletjes die gespeeld worden. Het kan iedereen een keer overkomen. Daarom kozen we ervoor om het hele verhaal, dat kwetsbaar en indrukwekkend is, te delen.

Het is een stuk om moed uit te kunnen putten, er spreekt de hoop uit dat het met de benodigde ondersteuning op den duur te doen kan zijn. Want hoe belangrijk is het dat je vertrouwen hebt in kinderen! Hoe je reageert op hun inbreng en welke ruimte je daarvoor geeft. Dat is essentieel en maakt hen eigenaar van hun leren. Deze houding nam Elly mee, op een voor haar nieuwe school. Ze startte met een "lastige" klas. Het moment van kanteling in deze klas begon toen ze de kinderen medeverantwoordelijk kon gaan maken voor wat er zich afspeelde in de groep.

Zo is er het voorval tijdens de gymles, als Joëlle, de “leider” van de groep, terecht gewezen wordt en voor het eerst in huilen uitbarst: 

“Een uur later onder gym gaat het mis, misschien door het kwetsbare gesprek dat we net gehad hebben?  Er zijn drie spelen en de kinderen werken in drie groepen.  Er is één meisjesgroep. Zij starten met het Koninginnespel en Joëlle is de Koningin. Dat vind ik jammer. Ik had de gymjuf gevraagd er op te letten dat het niet altijd Joëlle is die de hoofdrol krijgt.  

Bij de volgende activiteit staan er vier matten rechtop als doel, met vier keepers erbij. Als je af bent ruil je met de volgende op de bank.  

De juf wijst vier meisjes aan om bij de mat te beginnen. Joëlle is daar niet bij, maar als het spel begint staat Joëlle toch bij een mat. Haar onderdanen hebben haar die plek gegeven. Dit wordt teruggedraaid door de gymjuf.  

Bij het volgende spel dringt ze voor bij mij, als we in een rij staan. Ik doe zelf ook altijd mee aan de gymles, als deelnemer, en vraag haar achter mij te gaan staan. Onder een explosie van geweld en vuilspuwende teksten verlaat ze de zaal, smijt met de drie deuren en loopt het klaslokaal in.  

Met dezelfde vaart loop ik achter haar aan, breng haar terug en zet haar weer achter mij in de rij. En ze gaat huilen, voor de eerste keer. Het is fijn om haar te troosten en dat ze zich láát troosten, voor het eerst een echt mensje, een echt kind.  

Even later In de kleedkamer begint Hassane die buiten de club van Joëlle staat, zeer grove taal tegen Joëlle te uiten. Ze ziet haar kans nu Joëlle kwetsbaar is. Als ik naast Hassane ga zitten en erover praat begint ze te huilen, ook zij breekt. Al die maanden waren dit wapens, nu is alles anders, ook zij laat zich koesteren.  

Om het compleet te maken gaat het bij de jongens ook mis.” 

Elly heeft nog veel meer lastige voorvallen beschreven in haar verslag van een schooljaar. Wil je verder lezen? Download dan hier de pdf met het hele verhaal van deze klas! 

Elly de Jong werkt vanaf 1977 in het basisonderwijs. Tot 2003 alleen met kleuters en vervolgens in de groepen 3, 4, 5, 6 en 7. Vanaf 2010 is ze werkzaam op basisschool De Roos in Amsterdam.

Vanaf augustus 2022 vormt OBS de Roos samen met de Narcis Querido het nieuwe Integraal Kindcentrum De Vindplaats. Het is voor kinderen van 0 - 12 jaar en 50 weken per jaar geopend van zeven tot zeven uur.  De bouw - op het plein aan de Jan den Haenstraat - startte januari 2021.

Reacties

7
Login of vul uw e-mailadres in.


Meindert
1 jaar en 6 maanden geleden

De juiste tranen zijn een helder signaal zijn van sociaal emotionele ontwikkeling (transformatie) en koester ik als een leerling dat durft te uitten in mijn aanwezigheid.

Login of vul uw e-mailadres in.


Yolleke
2 jaar en 3 maanden geleden

Wat een krachtig verhaal! Geweldig deze juf!

Login of vul uw e-mailadres in.


Anita Neijssel oud kleuterjuf!
2 jaar en 4 maanden geleden

Wat mooi Elly.
Wat een reis heb jij al gemaakt in de onderwijs wereld.
Respect!!
Maar,dat heb ik altijd al voor je gehad..
Je bent een top juf..en mens..
Chapeau!

Login of vul uw e-mailadres in.


André
3 jaar en 2 maanden geleden

Prachtig verhaal Elly!

Login of vul uw e-mailadres in.


Evita Panhuijzen
3 jaar en 2 maanden geleden

Wat een krachtig verhaal, heel mooi om te lezen waar je als leraar het verschil kunt maken en hoe sterk je in je schoenen moet staan om een groep zo te kunnen begeleiden. Wat me ook aanspreekt is hoe je als team sterk kunt staan om samen het beste te doen voor de kinderen. Ik heb het verhaal verder gedeeld via socials, ik denk dat veel leraren en andere betrokkenen hier inspiratie uit kunnen halen. Dankjewel!

Login of vul uw e-mailadres in.


Rita
3 jaar en 2 maanden geleden

Fijn om te lezen El,dat je prachtige inzet je nog zoveel teruggeeft.
Dit is waar onderwijs pas kan gaan beginnen,in een veilige situatie voor iedereen.
Fijn dat je dat ook met deze groep jonge mensjes ook weer hebt kunnen bereiken.
Het is vaak hard werken maar zo mooi om hen zichzelf van hun goeie kant te laten leren kennen.
Ga zo door.
Hier draait het om.
Groetjes
RIT@

Login of vul uw e-mailadres in.


Willem
3 jaar en 2 maanden geleden

Typisch Elly!

Login of vul uw e-mailadres in.


Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief