Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Hier wordt een geweldige leerkracht geboren

28 maart 2019

‘Heb je zometeen even, voor de colleges beginnen?’ Bart appt Meike Broecheler, zijn PABO-docent. Bart is een van haar deeltijdstudenten, vader van twee kinderen, baan in de ICT, sinds september in opleiding om leerkracht te worden. Hij heeft het idee dat hij het niet goed heeft aangepakt met een kind en voelt schaamte.  

Bij een kop koffie vertelt hij: ‘Het ging vandaag helemaal fout! Ik heb op stage een kind tegengehouden toen hij de klas uit wilde lopen. Fysiek tegengehouden! Ik schaam me kapot!’

Bart zat na schooltijd in het lokaal schriften na te kijken, het kind zat aan zijn tafeltje na te blijven. Een straf opgelegd door de juf, nablijven onder toezicht van Bart, want zij moest weg. ‘Je moet weten,’ legt Bart uit, ‘gespannen thuissituatie, moeder overspannen, vader uit beeld. Op school is hij vaak afwezig, maar als hij er is, is hij meestal niet te houden. Hij vertrouwt niemand. Ik heb het gevoel dat de mentor hem ook een soort van heeft opgegeven.’ Lang verhaal kort: het kind wilde de klas uitrennen, Bart heeft hem bij de deur tegengehouden, weer naar binnen gesleurd en op een stoel naast hem aan het bureau gezet: ‘Als jij wegrent, ben ik bezorgd om je. Jij moet nablijven, ik moet nakijken, dus moet jij bij mij blijven. Kom mij maar helpen nakijken.’ Het kind was mokkend blijven zitten.

Bart is overstuur: ‘Ik wilde dat kind helemaal niet fysiek beetpakken, wat zal hij wel niet denken! En wat zal mijn mentor wel niet denken! Maar ik was bang dat er iets zou gebeuren als hij weg zou lopen.’ We praten over intenties achter gedrag, intenties van het kind en van Bart. Over het verschil willen maken voor een kind, en de machteloosheid die je daarbij soms ervaart. Over de precaire verhouding met je mentor, en het goede willen doen.

‘En,’ vraag ik een week later, ‘hoe ging het verder?’

‘Hij was vandaag op school. Hij was er helemaal. We hadden contact met een grapje over en weer.’ Ik zie de opluchting in zijn ogen. ‘Ik ben dichtbij hem gebleven vandaag. ’t Is misschien niet veel in zijn leven, maar dit is wat ik voor hem kan zijn: een betrouwbare meester.’

Ik ben geraakt en lach trots met hem mee. Hier wordt een geweldige leerkracht geboren.

Meike Broecheler is Hogeschooldocent Marnix Academie Utrecht en docent bij NIVOZ

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief