Het nieuwe normaal
1 maart 2021
‘Vanuit thuis online onderwijs krijgen, als het niet te vaak is, geeft ook rust én de ruimte om het werk te organiseren zonder voortdurend rekening te moeten houden met het ritme van de hele klas, en voor sommige leerlingen ook zonder zich voortdurend te moeten afschermen van de prikkels die veroorzaakt worden door de rest van de klas.’ Vanaf nu zullen ook online onderwijsvormen er voor altijd bij horen, zo concludeerde rector Marieke van den Hurk en haar docententeam onlangs.
De lockdown duurt lang, erg lang, te lang. We willen dat het ophoudt, dat we het coronavirus eronder krijgen en dat alles weer normaal wordt. Tegelijkertijd horen we steeds vaker de twijfel óf het weer ooit normaal wordt.
En daarnaast, we willen dan wel terug naar "normaal", maar niet naar het "oude", zo werd me onlangs heel duidelijk. Een aantrekkelijk "nieuw normaal" ligt in het verschiet. Want, hoewel het soms behelpen is op afstand en online, zijn er óók voordelen, hebben we ook dingen geleerd die we eigenlijk niet meer kwijt willen.
Vanuit thuis online onderwijs krijgen, als het niet te vaak is, geeft ook rust én de ruimte om het werk te organiseren zonder voortdurend rekening te moeten houden met het ritme van de hele klas, en voor sommige leerlingen ook zonder zich voortdurend te moeten afschermen van de prikkels die veroorzaakt worden door de rest van de klas.
Sommige docenten vinden dat ze op dit moment de leerling, doordat er meer maatwerk mogelijk was, nog beter in beeld hebben dan vóór de coronacrisis.
Het is ook fijn als een docent, doordat deze bijvoorbeeld een online instructie aan drie groepen gelijktijdig geeft, meer tijd overhoudt voor de begeleiding van kleine groepen en individuele leerlingen.
En het is fijn als een leerling er zelf voor kan kiezen om een les online te volgen in plaats van in de klas op school.
Het noodgedwongen online onderwijs heeft heel duidelijk laten zien dat leerlingen school niet alleen nodig hebben voor hun cognitieve ontwikkeling, maar vooral voor hun sociale en emotionele ontwikkeling. En het heeft ook duidelijk gemaakt dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden. Eigenlijk benadrukt deze tijd vooral dat leerlingen maatwerk nodig hebben en dat wat voor de één goed is, mogelijk voor de ander helemaal niet goed is. Goed onderwijs vraagt om differentiatie, om een goede waarneming van hoe de leerling zich ontwikkelt, hoe hij of zij leert en om flexibiliteit. Daar hoort zeker bij dat we leerlingen op school zien en hen ontmoeten, maar daar zullen vanaf nu ook online onderwijsvormen bij horen. Gewoon omdat het soms zo is dat dat het beste middel is voor het behalen van een (leer)doel. Soms dus, niet altijd, maar soms.
Dat was de conclusie van een groep docenten op de Nieuwste School. Als we de volledige ontwikkeling van de leerling centraal stellen dan moet het gaan om de vraag wat de beoogde leeruitkomsten zijn en hoe we daarop onze leeractiviteiten en beoordelingsopdrachten in samenhang op afstemmen. In de werkvormen kunnen online onderwijs en fysiek onderwijs zich afwisselen, en wordt per onderwijsleeractiviteit en bekeken wat de best passende vorm is. Online. Of fysiek.
Dan worden onderwijsvormen ingezet met als doel zo optimaal mogelijk tegemoet te komen aan de leer- en ontwikkelingsbehoeften van de leerling. Op naar een "Nieuw Normaal" op de Nieuwste School.
Marieke van den Hurk is rector van De Nieuwste School in Tilburg.
Reacties