Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Over Nivoz

Tineke Spruytenburg

leraar po

"Ik luister naar de naam Tineke en beleef de toevoeging 'juf' als een eretitel."

Na een boeiende, veelzijdige loopbaan, begon ik in 2002 enthousiast als juf op een multiculturele school in Den Haag zuidwest. Ik leefde me uit en genoot van het werken met de kinderen. Halverwege een schooljaar waren we meestal een eenheid, de leerlingen en ik, en traden we als groep naar buiten. De bonte verzameling individuen die in augustus of september uit de kleutergroepen binnenstroomde, groeide in de loop van het najaar en de winter naar elkaar toe.

Dat organische proces is als een dans zonder choreograaf en draait vooral om de relaties die er tussen leerkracht en kinderen en tussen kinderen onderling, maar die ook via de verbinding met ouders tot stand komt. Er wordt onderweg op diverse tenen getrapt of tegen schenen geschopt, want groei is soms pijnlijk. Dat geldt voor alle betrokkenen.

Het traject Pedagogische Tact, dat me in 2017-2018 in de schoot geworpen werd, gaf me de moed om uitgesleten paden achter me te laten. Na 9 jaar in het speciaal, keerde ik in november 2017 terug naar het reguliere basisonderwijs. Dank zij het nijpend tekort aan leerkrachten is er een waaier van mogelijkheden, zoals een periode invallen op De Kleine Wereld in Rotterdam. En wat word ik daar blij van. Als ik een hele dag onder de loep neem, zit er altijd licht tussen de juf die ik ben en de juf die ik wil zijn. Er is altijd iets te ontwikkelen en te leren in dit prachtige beroep en dat motiveert me, geeft me energie en maakt me blij.

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief